طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

طراحی وب سایت های حرفه ای و فروشگاه اینترنتی و ارائه ی انواع خدمات سایتی و اینترنتی از قبیل سئو و ..می باشد

طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

طراحی وب سایت های حرفه ای و فروشگاه اینترنتی و ارائه ی انواع خدمات سایتی و اینترنتی از قبیل سئو و ..می باشد

۵ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ما معمولا علاقه ای به خواندن متن‌های طولانی نداریم اما جملات کوتاه و عنوان‌ها را دنبال می‌کنیم. تبلیغاتی که توجه ما را جلب می‌کنند معمولا کوتاه و تاثیرگذار هستند و این نیازمند تجربه و مهارت نویسنده در نوشتن است. به این مدل از نویسندگی، کپی رایتینگ می‌گویند. در ادامه با هم یاد می‌گیریم کپی رایتینگ چیست و چگونه می‌توان کپی رایتینگ انجام داد.

 

کپی رایتینگ چیست ؟

ممکن است شما نویسنده خوبی باشید و یکی از بهترین اعضای تیم تولید محتوا محسوب شوید. اما لزوما نتوانید متن‌های کوتاه، خلاقانه و یا ترغیب کننده بنویسید که در تبلیغات استفاده شود. کپی رایتینگ (Copy Writing) شیوه ای خلاقانه در نوشتن است تا بتوانید مفاهیم عمیق و مهم کسب و کار خود را به شکلی ساده و البته به یاد ماندنی بنویسید. کپی رایتینگ را با کپی رایت اشتباه نگیرید زیرا تفاوت زیادی دارند و ما در این مطلب قصد داریم مورد اول را بررسی کنیم.

 

کپی رایتینگ ممکن است به عنوان یکی از مشاغل فریلنسری نیز شناخته شود. این کار نیازمند تمرکز بسیاری است اما لزوما نباید در محل کار حضور داشته باشید مگر آنکه عضوی از تیم کپی رایتینگ باشید. شما برای کپی رایتینگ همواره باید با گروه هم فکری کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن صدای برند خود را به گوش مخاطبان برسانید. کپی رایتینگ در تیزرنویسی و تبلیغات بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

کپی رایتر کیست ؟

کپی رایترها با تکیه بر مهارت نویسندگی و اصول کپی رایتینگ، مسئول کنترل کیفیت تمام متن هایی هستند که در عنوان بلاگ، بروشورها، ایمیل‌ها و صفحات وب سایت نوشته می‌شوند. کپی رایتر‌ها باید هر متن را با هدفی که شرکت دارد تطبیق داده و مخاطب را تشویق کنند تا به تبلیغ واکنش نشان دهد.

 

شما می‌توانید یک متن خبری را با هدف آگاهی کاربران منتشر کنید اما کپی رایتر باید آن متن را تجاری سازی کند و بازخوردهای دریافت شده را بسنجد. یک کپی رایتر می‌تواند متنی با چند هزار کلمه را تنها در یک جمله تاثیرگذار خلاصه کرده و مخاطب را تحریک کند که نسبت به آن عکس العمل نشان دهد.

 

اهمیت کپی رایتینگ در کسب وکارها

کپی رایتینگ در کسب و کارهای دیجیتالی امروز نقشی بسیار کلیدی دارد و کپی رایترها در تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی و اجرای کمپین‌ها قدرت نمایی می‌کنند. عوامل پیشرفت فردی گاهی ایده‌های به ظاهر معمولی که ممکن است به چشم نیایند، با یک کپی رایتینگ قوی تیدبل به سکوی پرتاب شرکت‌ها شده و به آن‌ها کمک می‌کند تا رقیبان را یک شبه جا بگذارند.

 

معمولا شرکت‌های کمی حاضر به استخدام شخصی به عنوان کپی رایتر هستند و بیشتر سعی می‌کنند از توان موجود در شرکت استفاده کنند اما اگر اهمیت وجود یک کپی رایتر خوب را در تیم مارکتینگ بدانند، هیچ کمپینی را بدون نظارت یک کپی رایتر اجرا نخواهند کرد.

 

یکی از موفق‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی، کمپین متفاوت فکر کن (Think Different) مربوط به کمپانی اپل است که حدود 22 سال قبل اجرا شد و در سراسر جهان بسیار موفق بود. کپی رایتینگ موفق این کمپین هنوز هم یکی از محبوب‌ترین شعارهای اپل محسوب می‌شود.

 

شرایط و مهارت‌های لازم برای کپی رایتر شدن چیست ؟

برای کپی رایتر شدن به پیش نیاز و یا تحصیلات خاصی نیاز ندارید اما لازم است که سطح مطالعه خود را افزایش داده و همواره به روز باشید. همچنین تعامل با دیگران و مشارکت در بحث‌های مختلف می‌تواند سطح فکری شما را ارتقا دهد و باعث شود طیف بیشتری از کاربران را بشناسید. برای اینکه کپی رایتر موفقی باشید داشتن این ویژگی‌ها به شما کمک زیادی خواهد کرد:

 

صبور بودن

گاهی ممکن است در یک لحظه ایده ای خوب برای کارتان پیدا کنید و گاهی هم کاملا برعکس، ممکن است به ساعت‌ها فکر و مطالعه نیاز داشته باشید تا یک جمله تبلیغاتی بنویسید. نباید ذهن خود را با فشار بیشتر خسته کنید بلکه بهتر است برای خود زمان کافی برای تمرکز و تصمیم گیری در نظر بگیرید.

 

امکان پاره وقت کار کردن

کپی رایتر بودن در بیشتر موارد یک شغل تمام وقت محسوب نمی‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که در کنار سایر فعالیت‌های خود، به این کار نیز بپردازید. همچنین می‌توانید به طور همزمان درگیر چند پروژه متفاوت بوده و درآمد خود را افزایش دهید.

 

به روز بودن

باید از ترندها و همچنین فعالیت رقبای خود به خوبی آگاه باشید و فرصت‌های تبلیغاتی را بشناسید. کپی رایترها ممکن است گاهی چنان خوب عمل کنند که باعث صرفه جویی در سایر روش‌های تبلیغاتی شده و فروش شرکت را چند برابر کنند.

 

بازار کار کپی رایتینگ

همیشه پس از ارائه یک ایده خوب، ایده بهتری نیز وجود دارد که اگر آن را قبل از رقبا کشف کنید، برنده خواهید بود. کپی رایتر‌ها با ایده‌ها سروکار دارند و کسی که ایده بهتری داشته باشد، مسلما مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

 

می توان گفت تعداد کپی رایترهای خوب به ویژه در کشور ما تقریبا کم است و همین مسئله، فضای خوبی را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که هدفمند و آگاهانه در این زمینه تلاش می‌کنند.

 

محدودیت‌ها در استخدام کپی رایتر

در استخدام کپی رایتر هیچ محدودیتی وجود ندارد. شما ممکن است یک مادر خانه دار باشید و یا دانشجویی که تمام هفته درگیر دانشگاه است. حتی ممکن است شرکت خود را داشته باشید اما هیچ کدام از این موارد برای کپی رایتر شدن مشکلی ایجاد نمی‌کند اگر مهارت و آمادگی ذهنی کافی داشته باشید. این آمادگی ذهنی هم با مطالعه و دنبال کردن ترندهای روز به دست می‌آید.

 

راهکارهای تقویت کپی رایتینگ چیست ؟

هرچیزی که با ذهن و خلاقیت شما سروکار داشته باشد تمرینی خوب برای یادگیری کپی رایتینگ محسوب می‌شود. شما با انجام تمرین‌های زیر به طور روزانه می‌توانید روی مهارت کپی رایتینگ خود، کار کنید:

 

یک پاراگرف از یک کتاب را بخوانید و سعی کنید آن را در یک جمله خلاصه کنید، به طوریکه بیشترین مفهوم را به مخاطبان منتقل کند.

در قدم بعدی سعی کنید یک صفحه کامل را در یک جمله خلاصه کنید و حتی از دیگران بپرسید چه برداشتی از جمله ای که نوشتید دارند.

از روزنامه‌ها و اخبار روز غافل نشوید. به این فکر کنید که اگر شما مسئول نوشتن سرخط خبرها در شبکه خبر بودید، مهم‌ترین اتفاقات را چگونه در جمله ای کوتاه بیان می‌کردید که مخاطب را جذب کند.

وقتی تبلیغی می‌بینید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آن را بهتر کنید. تا جای ممکن جملات بلند را کوتاه بنویسید.

اگر حساب توییتر دارید می‌توانید ایده زیادی  طراحی سایت در تبریز از توییت‌های افراد بگیرید. محدودیت تعداد کاراکتر در توییتر، بسیاری از افراد را تبدیل به کپی رایترهای خلاق کرده است.

جمع بندی

ما در این مطلب دانستیم که کپی رایتینگ چیست و چه شرایط و ویژگی هایی دارد. شاید در نگاه اول کپی رایتر شدن امری اسان به نظر برسد اما گول ظاهر ساده آن را نخورید. شما ممکن است هزاران جمله خوب بنویسید و احساس کنید که آماده انجام این کار به صورت حرفه ای هستید، اما رسیدن به یک ایده طلایی که ارزش روی بیلبورد رفتن را داشته باشد کاری سخت است که وقتی به آن برسید، متوجه می‌شوید هزار جمله قبلی فقط دست گرمی بوده است. اگر احساس می‌کنید توانایی این کار را دارید همین الان دست به کار شوید و برای همین مقاله، به عنوان کپی رایتر یک عنوان خوب و کاربر پسند بنویسید 🙂

منبع: سون لرن

  • لیلا دانش
  • ۰
  • ۰

حتما شنیده اید که : احتیاط شرط عقل ست. در دنیای امروزی با توجه به گسترده شدن فعالیت‌ها و تخصصی شدن هر کدام، نیازمند داشتن یک چهارچوب و خط مشی برای مشخص کردن حوزه فعالیت‌ها به شدت احساس می شود.

حساب حساب ست، کاکا برادر! چطور قرارداد سئو اصولی داشته باشیم؟
اگر شما هم به دنبال تدوین قرارداد سئو هستید، احتمالا فرد دنیا دیده و هوشمندی هستید که می‌داند در هر کاری، قرارداد پشتوانه ایمن سازی ارتباط و انجام تعهدات است و در این زمانه، هر کاری اصول و شرایط خاص خودش را دارد. سئو سایت نیز از این قضیه مستثنی نیست؛ برای داشتن یک قرارداد سئو بی نقص، امروز نکاتی را با هم یاد گرفته تا با اطمینان حرکت کنیم؛ بیایید شروع کنیم.

جزئیات قرارداد سئو | ۷ بند حیاتی قرارداد
تفاوتی ندارد که سئوکار باشید یا کارفرما، ما برای سئو سایت یک قرارداد کامل را با نکات آن برای شما توضیح خواهیم داد تا منافع هر دو طرف حفظ شده و سو برداشتی در انتظارات طرفین رخ ندهد. همه قراردادها با معرفی طرفین قرارداد آغاز می‌شود.

معرفی طرفین قرارداد سئو
در ابتدای هر قرارداد باید طرفین قرارداد سئو به همراه جزئیات تماس و راه‌های ارتباطی و … معرفی شوند؛ دقت کنید که سایت کارفرما هم بخشی از طرفین قرارداد بوده و باید در این بخش ذکر شود.

مثال:

این قرارداد مابین آقای x و آقای y با موضوع بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (SEO) نوشته می‌شود.

آقا/خانم …………. به شماره ملی …………. با شماره تماس ……… به آدرس ……………… ازین پس به عنوان مجری شناخته میشود.
آقا/خانم ………….. (به نمایندگی از …………..) به شماره ملی …………. با شماره تماس ………. به آدرس ……… ازین پس به عنوان کارفرما شناخته میشود.
وب سایت مورد نظر برای انجام پروژه: سایت example.com

تعهدات طرفین در قرارداد سئو
در این بخش باید هم تعهدات کارفرما و هم تعهدات مجری ذکر شود تا شرح وظایف هر طرف مبهم نبوده و طرفین قرارداد سئو بدونن که چیکار باید بکنن و چه اطلاعاتی رو در اختیار میذارن و چه اطلاعاتی رو نه. قطعا خروج از این محدوده توسط کارفرما ممکنه به سئوکار ضرر برسونه و یا برعکس، بی مسئولیتی سئوکار ممکنه باعث ضرر رسیدن به کارفرما بشه؛ پس بهتره برای جلوگیری از این اتفاقات حتما این بخش با دقت نوشته بشه و برای اطمینان هم ذکر بشه در صورتی که حالا به هر دلیلی اتفاق افتاد، چه تغییر در قرارداد سئو به وجود خواهد اومد.

تعهدات کارفرما
معمولا در این بخش اطلاعاتی که لازم است در اختیار مجری قرارداده شود، وظایف تیم فنی حاضر برای سایت کارفرما و … ذکر می شوند.

مثال:

تولید ۲۵ محتوا مطابق اصول سئو، تا تاریخ …….. هر ۴ روز یک مقاله به طول ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ کلمه، هر روز تاخیر تا ۵ روز باعث افزوده شدن یک روز به تاریخ قرارداد و پس از آن ۳ روز به تاریخ قرارداد خواهد شد.
در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربری و رمز عبور هاست و پنل مدیریت محتوا به مجری
نام برده متعهد می‌شود تیم فنی/تولید محتوا سایت توصیه‌های مجری را انجام داده و در صورت تخطی از آن، به ازای هر روز، ۳ روز به تاریخ قرارداد سئو اضافه خواهد شد.

تعهدات مجری
در قدم بعدی، باید تعهد سئوکار ذکر شود. در این قدم باید به طور دقیق شرح داده شود که سئوکار چه کاری قرار است انجام دهد؟ به طور کلی قراردادهای سئو یکی از این ۴ تعهد را دارند:

  • افزایش بازدید سایت
  • افزایش رتبه کلمات
  • افزایش فروش سایت
  • انجام کار

محبوب ترین تعهد هم تعهد افزایش رتبه کلمات است. در این روش سئوکار بین ۱۰ تا چند ده کلمه کلیدی را مشخص کرده و متعهد می‌شود که ۴۰ تا ۶۰ درصد از این کلمات بعد از انتهای کار به صفحه اول رسیده باشند. البته برخی سئوکارها تعهد رساندن کلمات به لینک ۱ را می‌دهند! به هیچ عنوان چنین تعهداتی را پیشنهاد نمیکنم!

مثال:

مجری متعهد می‌شود برای تکمیل بهینه سازی و سئو سایت، امکانات مکانی از کارفرما نخواسته و در مکان خود اقدام به تکمیل پروژه نماید.
مجری متعهد می‌شود که هر ماه گزارشی مبنی بر رتبه کلیدواژه‌ها و بازدید و تغییرات سایت به کارفرما به صورت مکتوب ارائه دهد.

مدت قرارداد سئو و تعیین مراحل و فاز های قرارداد
یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک قرارداد سئو، تعهد زمانی است. در قدم سوم باید در قرارداد نوشته شود که تعهد نوشته شده در متن، تا چه مدت زمانی عملی می‌شود؟ مثلا اینکه ۳۰ کلمه کلیدی به صفحه اول برسند، تا ۶ ماه آینده عملی خواهد شد. مثال:

مدت این قرارداد از تاریخ امضاء قرارداد بمدت ۱۸۰ روز کاری و مطابق با برنامه ذیل می‌باشد :

فاز اول: طراحی سایت با ساختاری کاملا بهینه (۶۰ روز کاری از تاریخ امضاء قرارداد)

فاز دوم: آپلود محتوا بهینه شده در سایت (۱۲۰ روز کاری پس از تکمیل فاز اول)

فار سوم: لینک سازی داخلی و خارجی سایت ( ۱۲۰ روز کاری پس از تکمیل فاز اول)

مبلغ قرارداد سئو و نحوه پرداخت آن
قراردادهای سئو بنا به شیوه پرداخت به دو دسته تقسیم می‌شوند: ماهیانه و مرحله‌ای.

در این مرحله ابتدا باید تعیین کنید که کل مبلغ این قرارداد چقدر است؟ مثلا ممکن است توافق روی ۵۰ میلیون تومان برای عقد قرارداد بوده باشد. یعنی:

هزینه کل این قرارداد با تعهدات ذکرشده، برابر با ۵۰ میلیون تومان (معادل ۵۰۰ میلیون ریال) است.

بعد از این بخش، نحوه پرداخت مشخص خواهد شد.

پرداخت ماهیانه در قرارداد سئو
در این نوع قرارداد ذکر میشود که طبق قسط بندی توافق شده، کارفرما مبلغ کل قرارداد را به صورت ماهیانه به مجری پرداخت میکند مثلا اگر زمان قرارداد ۸ ماه باشد داریم:

مبلغ کل قرارداد سئو معادل ۵۰ میلیون تومان طی ۸ قسط به صورت ماهیانه و هر قسط به مبلغ ۶٫۲۵۰٫۰۰۰ تومان (شش میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان) به شماره حساب ……….. یا شماره کارت ………… به نام ………… واریز خواهد شد.

پرداخت مرحله ای در قرارداد سئو
در این نوع قرارداد سئو با توجه به توافق طرفین، با فاز بندی های مشخص پرداخت ها صورت می‌گیرد برای مثال داریم:

۴۰ درصد از مبلغ کل به عنوان پیش پرداخت به حساب مجری واریز شده و پس از انجام فاز اول، ۳۰ درصد آن و ۳۰ درصد باقیمانده نیز در پایان قرارداد به حساب مجری واریز خواهد شد.

کسور قانونی
هزینه هایی مانند مالیات، بیمه، تجهیزات و … در این بخش مشخص می‌شود که بر عهده کدام یک از طرفین خواهد بود؛ مثال:

هزینه خرید هاست و دامنه بر عهده کارفرما و قالب و افزونه‌های لازم بر عهده مجری پروژه خواهد بود.

قیمت سئو سایت
دانستن این موارد و مطالبی که در ادامه میخوانید، شما را تا ۹۰ درصد مسیر راه پیش خواهد برد، اما همواره بهتر است که آشنایی بیشتری در این حوزه کسب کنید؛ برای آشنایی بیشتر، میتوانید قیمت سئو را مطالعه کنید تا بازه قیمت سئو سایت شرکت ها نیز در دستتان باشد و بتوانید تصمیمات بهتری را برای کسب و کار خود داشته باشید.

قوانین محرمانگی و عدم افشا در قرارداد سئو
نه در همه پروژه‌ها ولی در برخی از آن ها، اطلاعاتی در دست کارفرما و یا مجری محرمانه شمرده شده و افشا آن ممکن ست باعث ضرر رسیدن به هر یک از طرفین شود؛ در نتیجه در این بخش قرارداد سئو این دسته اطلاعات مشخص شده و جریمه افشا شدن آن و حقوق قانونی هر یک از طرفین نیز مشخص می‌شود؛ مثلا:

مجری متعهد می‌شود که از تمامی اطلاعات درون سایت نگهداری کرده و آن را در اختیار هیچ کدام از اعضای مجموعه خودش و دیگران قرار ندهد؛ مگر اینکه کارفرما این اجازه را به شکل کتبی برای او صادر کند.
مجری تعهد می‌دهد که در صورت فاش کردن اطلاعات محرمانه سایت، کارفرما را محق شکایت قانونی می‌داند و بابت این کار باید خسارت پرداخت کند.
همچنین اطلاعات فرآیند سئو انجام شده توسط کارفرما نیز نباید در اختیار شخصی غیر از مجری گذاشته شود و در صورت افشا، خسارت وارده به مجری، توسط کارفرما باید پرداخت شود.

بند حل اختلاف در قرارداد سئو
در طول روند پروژه به هر دلیلی ممکن است در روند انجام تعهدات هر یک از طرفین مشکلی پیش بیاید؛ این بخش از قرارداد سئو مشخص می‌کند که چطور این حل اختلاف صورت بگیرد. در صورت اهمیت بالای پروژه می‌توانید حل اختلاف را به مراجع قضایی و یا اتاق بازرگانی ایران بسپرید. در غیر این صورت می‌توانید از طریق داوری توسط ۳ نفر نیز حل اختلاف را انجام دهید و در صورتی که ساده‌تر باشد، می‌توان با مذاکره میان طرفین اختلاف را حل نمود؛ مثال:

در مواردی که برای طرفین این قرارداد در تعبیر و تفسیر و یا اجرای کامل یا قسمتی از قرارداد اختلاف نظری حادث گردد، موضوع توسط ۲ نفر از اساتید مرضی الطرفین (یک نفر از طرف کارفرما و یک نفر از طرف مجری)، بررسی و حکم آن‌ها برای طرفین لازم الرعایه می‌باشد. و در صورتی که مساعی طرفین و نمایندگان آنان به نتیجه نرسد، هریک از طرفین حق خواهند داشت جهت احقاق حقوق خود به مراجع ذیصلاح قضایی شهرشان مراجعه نمایند .

تعداد مفاد و بندها
بهتر است در انتهای قرارداد تعداد بندهای نوشته شده را مشخص کنید تا دیگر کسی نتواند چیزی به متن اضافه کند. مثلا:

این قرارداد در ۷ بند نوشته و مورد توافق هر دو طرف بوده است.

  • لیلا دانش
  • ۰
  • ۰

بدون آن که متوجه باشیم، فناوری اطلاعات (Information Technology – IT) در دنیای مدرن امروزی، بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شده و در تار و پود زندگی در قرن 21 نفوذ کرده است. به لطف آی تی و ابزارهای آن نظیر رسانه‌های اجتماعی، همه ما به هم متصل شده‌ایم و به قدرت فناوری متکی هستیم؛ اما دقیقاً IT چیست و چگونه دنیای ما را شکل می‌دهد؟ در این مقاله، به بررسی جنبه‌های مختلف فناوری اطلاعات می‌پردازیم. چه از علاقه‌مندان به فناوری باشید و چه صرفاً در مورد نقش فناوری در زندگی روزمره‌تان کنجکاو شده‌اید، این مقاله درک جامعی از فناوری اطلاعات و تأثیر آن بر جامعه ما در اختیار شما قرار می‌دهد.

تعریف IT یا فناوری اطلاعات
با توجه به این که پر درآمدترین مشاغل دنیا با IT در اراتباط هستند، شاید بخواهید تعریف دقیق و پایه‌ای از آن داشته باشید. Information Technology را به اختصار IT می‌گویند که متشکل از دو بخش فناوری (Technology) و اطلاعات (Information) است. فناوری اطلاعات با استفاده از فناوری (که اغلب منظور همان رایانه است) مشغول پردازش، ذخیره و انتقال اطلاعات می‌شود و فرآیندی شامل استفاده از رایانه، نرم‌افزار و شبکه برای ایجاد، مدیریت و نگهداری داده‌ها دارد. اصطلاح IT اغلب به جای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) یا سیستم‌های اطلاعاتی (IS) نیز به کار می‌رود که مهم‌ترین شباهت بین آن‌ها، تمایل به استفاده از فناوری یا همان Technology برای ایجاد، پردازش و توزیع داده‌ها به شیوه‌ای ایمن و کارآمد است. فناوری اطلاعات بر پایه رایانه‌ها، سرورها، شبکه‌ها، پایگاه‌های اطلاعاتی و برنامه‌های نرم‌افزاری استوار بوده تا در مسیرهایی نظیر پردازش داده‌ها، ارتباطات، ذخیره‌سازی و بازیابی، خود را نشان دهد.

بد نیست بدانید حوزه فناوری اطلاعات در چند دهه گذشته به سرعت رشد کرده و دامنه آن به طور قابل توجهی گسترش یافته است. متخصصان فناوری اطلاعات اکنون در طیف گسترده‌ای از صنایع از جمله مراقبت‌های بهداشتی، مالی، آموزش و پرورش و حکومتی کار می‌کنند و جایگاه خود را به اثبات رسانده‌اند. نقش فناوری اطلاعات در تمام این صنایع، ایجاد و نگهداری سیستم‌های کامپیوتری است که مسئول پشتیبانی از عملیات سازمان است.

تاریخچه IT
بعد از این که بررسی کردیم آی تی چیست، بد نیست نیم‌نگاهی به پیشینه آن داشته باشیم. سرنخ بررسی تاریخچه فناوری اطلاعات یا IT را می‌توان در اختراع چرتکه (یک دستگاه شمارش ساده که توسط مصریان باستان و چینی‌ها استفاده می‌شد)، جستجو کرد. بعدها در قرن هفدهم، چرتکه جایگزین خط کش مهندسی (slide rule) شد که برای محاسبات پیچیده‌تر راهگشا بود.
این ماجرا تا زمان توسعه کامپیوترهای الکترونیکی در قرن بیستم ادامه یافت و نقطه عطف مهمی در تاریخ فناوری اطلاعات رقم زد. اولین کامپیوتر الکترونیکی ENIAC در سال 1945 توسط جان ماچلی (John Mauchly) و جی پرسپر اکرت (J. Presper Eckert) در دانشگاه پنسیلوانیا ساخته شد. انیاک (ENIAC) ماشینی غول‌پیکر بود که بیش از 27 تن وزن داشت و یک اتاق کامل را اشغال می‌کرد.

با گذشت سال‌ها، کامپیوترها کوچک‌تر، سریع‌تر و قدرتمندتر شدند. در دهه 1970، توسعه ریزپردازنده‌ها امکان ساخت رایانه‌های کوچک و مقرون به صرفه را فراهم کرد که می‌توان از آن‌ها در خانه‌ها و ادارات استفاده کرد. توسعه اینترنت در دهه 1990 اوج گرفت و نقطه عطف مهم دیگری در تاریخ فناوری اطلاعات به وقوع بپیوندد. اینترنت به افراد اجازه می‌داد به یکدیگر متصل شوند و اطلاعات را در مقیاس جهانی به اشتراک بگذارند.

تکامل IT
تکامل آی تی با پیشرفت‌های فناوری قابل توجهی همراه بوده تا جایی که به تحول دنیای ما منتهی شد. تاریخچه فناوری اطلاعات با توسعه رایانه‌های الکترونیکی که عظیم و گران‌قیمت بودند، آغاز شد. توسعه ریزپردازنده‌ها در دهه 1970 نیز منجر به ایجاد رایانه شخصی (PC) شد که انقلابی در روش کار، ارتباط و دسترسی افراد به اطلاعات را رقم زد.
معرفی اینترنت در دهه 1990 زیربنای ایجاد صنایع جدیدی مانند تجارت الکترونیک و رسانه‌های اجتماعی را فراهم کرد تا هم‌اکنون در جایگاه فعلی، به تکنولوژی و فناوری وابسته باشیم. از طرف دیگر، از تاثیر ظهور دستگاه‌های تلفن همراه، محاسبات ابری و هوش مصنوعی (AI) بر تکامل فناوری اطلاعات نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.
همزمان که به سمت آینده حرکت می‌کنیم، می‌توانیم انتظار پیشرفت‌های بیشتری در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، امنیت سایبری و اینترنت اشیا (IoT) داشته باشیم که همگی در مسیر شکل‌گیری و تکامل فناوری اطلاعات هستند. مسیری بی‌پایان و رو به جلو که انتها ندارد!

حوزه‌‌های IT
برای درک گستردگی مفهوم آی تی، به تقسیم‌بندی حوزه‌های زیرمجموعه آن نگاهی بیندازید. برخی از حوزه‌های اصلی فناوری اطلاعات شامل موارد زیر خواهند بود:

برنامه نویسی کامپیوتری: برنامه نویسی شامل نوشتن کد برای ایجاد برنامه‌های نرم‌افزاری است که هدف خاصی را دنبال می‌کنند. برنامه نویسان از زبان‌های برنامه نویسی مختلف مانند جاوا، سی پلاس پلاس و پایتون به هدف ایجاد برنامه برای کامپیوترها، گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. (در مورد برنامه نویسی، می‌توانید به مقاله برنامه نویسی چیست مراجعه کنید)
مدیریت شبکه: مدیریت شبکه شامل مدیریت شبکه‌های کامپیوتری، از جمله راه‌اندازی و نگهداری سرورها، روترها و سوئیچ‌ها است. مدیران شبکه مسئول بررسی ایمنی، پایداری و عملکرد کارآمد شبکه هستند.
امنیت سایبری: امنیت سایبری شامل اقداماتی است که به محافظت از سیستم‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای در برابر دسترسی غیرمجاز، سرقت و آسیب منتهی می‌شود. متخصصان امنیت سایبری از ابزارهایی مانند فایروال، نرم‌افزار آنتی ویروس و سیستم‌های تشخیص نفوذ برای جلوگیری از حملات سایبری استفاده می‌کنند.
مدیریت پایگاه داده یا دیتا بیس: این مورد، شامل طراحی، ساخت و نگهداری پایگاه‌های داده‌ای است که اطلاعات را ذخیره و مدیریت می‌کند. مدیران پایگاه داده بررسی می‌کنند که داده‌ها دقیق، ایمن و بدون چالش قابل دسترسی باشند.
توسعه وب: توسعه وب مربوط به طراحی و ساخت وبسایت با بهره‌گیری از HTML، CSS و جاوا اسکریپت در فرانت اند و  بهره‌گیری از زبان‌های برنامه نویسی PHP ، پایتون ، ASP.NET در بک اند است. توسعه دهندگان وب، وبسایت‌هایی ایجاد می‌کنند که پیکره‌ای کاربر پسند، از نظر بصری جذاب و از لحاظ پیمایش آسان باشند.

کاربردهای IT
کاربردهای فناوری اطلاعات یا IT، گسترده و متنوع هستند؛ زیرا به زندگی روزمره ما نفوذ کرده و ابعاد مختلف آن را در برگرفته است. در ادامه، به صورت مختصر به کاربردهای آی تی اشاره می‌کنیم:

در صنعت مراقبت‌های بهداشتی، آی تی برای مدیریت پرونده‌های الکترونیکی سلامت، رزرو نوبت ویزیت پزشک از راه دور و توسعه دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌شود.
در امور مالی، آی تی برای مدیریت تراکنش‌های مالی، خودکارسازی معاملات سهام و ارائه خدمات بانکداری آنلاین کارایی دارد.
مؤسسات آموزشی نیز برای مدیریت سوابق دانش‌آموزان، عرضه دوره‌های آنلاین و ارائه فرصت‌های یادگیری از راه دور ، به فناوری اطلاعات متکی هستند.
صنایع تولیدی از IT برای خودکارسازی فرآیندهای تولید، مدیریت زنجیره تامین و تجزیه و همچنین تحلیل داده‌های تولید استفاده می‌کنند.
صنایع حمل و نقل و لجستیک، از فناوری اطلاعات برای ردیابی و مدیریت محموله‌ها، بهینه سازی مسیرها و نظارت بر عملکرد خودرو کمک می‌گیرند.
در صنعت سرگرمی از فناوری اطلاعات برای ایجاد جلوه‌های ویژه در فیلم‌ها و توسعه بازی‌های ویدیویی (بازی سازی)استفاده می‌شود.
کاربرد‌های it

جایگاه IT در زندگی
فناوری اطلاعات (IT) با اثر مستقیم و غیرمستقیم در صنایع مختلف از جمله مراقبت‌های بهداشتی، مالی، آموزش، دولت و تجارت، به جنبه ضروری از زندگی مدرن تبدیل شده است. با این حال، بد نیست بدانید اهمیت جایگاه آی تی در زندگی، در توانایی آن در بهبود کارایی، بهره‌وری و گسترش ارتباطات و در عین حال کاهش هزینه‌ها، نهفته است.

بهداشت و درمان، یکی از صنایعی است که به طور قابل توجهی تحت تأثیر تکامل IT قرار گرفته است. استفاده از پرونده الکترونیک سلامت (EHR) روند ذخیره، مدیریت و دسترسی به اطلاعات بیمار را برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی آسان‌تر کرده تا ضمن کاهش خطاهای پزشکی، مراقبت و ایمنی بیمار را بهبود ببخشد. همچنین استفاده از telemedicine (پزشکی از راه دور)، امکان دریافت مراقبت‌های پزشکی از لوکیشن‌های دور را برای بیمارانی فراهم کرد که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مطلوبی ندارند.

در امور مالی، IT  نقش مهمی در ساده‌سازی عملیات مالی، بهبود خدمات مشتریان و کاهش تقلب ایفا کرد. از طرفی با رواج بانکداری آنلاین، سیستم‌های پرداخت موبایلی و پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی، تراکنش‌های مالی را سریع‌تر و در دسترس‌تر کرده‌اند. همچنین با تکیه بر آی تی، امکان استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل فراهم شد تا پیش‌بینی‌ برخی رویدادها، به موسسات مالی برای تصمیمات سودآورتر کمک کند.

در حوزه آموزش، IT روش یادگیری و دسترسی افراد به منابع آموزشی را منقلب کرد. پلتفرم‌های آموزش الکترونیکی، دوره‌های آموزشی آنلاین و اپلیکیشن‌های آموزشی، محتواهای آموزشی را در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر کردند .  عوامل پیشرفت انسان  با تسهیل این روند، دانش‌آموزان توانستند با همسالان و معلمان خود از نقاط مختلف جهان همکاری کنند؛ این همکاری، در نهایت زاویه دید آن‌ها را گسترش داد و تجربیات یادگیری آن‌ها را غنی‌تر کرد.

در مدیریت دولتی، فناوری اطلاعات یا همان آی تی، روی بهبود خدمات به شهروندان متمرکز شد. به عنوان مثال خدمات دولت الکترونیک، مانند پورتال‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایل، دسترسی مردم به خدمات و اطلاعات دولتی را از پیچیدگی خارج کرد. با این وجود، نمی‌توان منکر تاثیر غیر مستقیم IT در بهبود فرآیندهای تصمیم‌گیری و شفافیت و پاسخگویی عملکرد دولت‌ها شد.

شاید اصلی‌ترین تحولات ناشی از تکامل آی تی، در کسب‌وکارها هویدا شد. فناوری اطلاعات توانست شیوه کار، ارتباط و تعامل کسب‌و‌کارها با مشتریان را کاملا تغییر دهد. در واقع سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP)، سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و ابزارهای هوش تجاری (BI) برای کسب‌وکارها آسان‌تر شدند.

جایگاه فناوری اطلاعات در زندگی

آینده و دورنمای حوزه IT
آینده فناوری اطلاعات با فناوری‌های نوظهور روشن است و انتظار می‌رود صنایع مختلف را بیش از این حرف‌ها متحول کنند. هوش مصنوعی (AI) یکی از این فناوری‌ها است که انتظار داریم تأثیر قابل‌توجهی بر صنایعی مانند مراقبت‌های بهداشتی، مالی و حمل‌ونقل داشته باشد. هوش مصنوعی پتانسیل بهبود نتایج آنالیر بیماران در مراقبت‌های بهداشتی، خودکارسازی فرآیندهای مالی در امور مالی و تغییرات مفید در حمل و نقل را دارد.

اینترنت اشیا (IoT) نیز یکی دیگر از فناوری‌های نوظهور است که انتظار می‌رود  به صورت انفجاری، شیوه زندگی و مشاغل دنیا را متحول کند. اینترنت اشیا به اتصال بین اشیاء روزمره مانند ماشین‌ها، لوازم خانگی و دستگاه‌های پوشیدنی اشاره دارد که می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از راه دور کنترل شوند. اینترنت اشیا پتانسیل بهبود بهره‌وری انرژی، کاهش ضایعات و بهبود کیفیت زندگی مردم در سراسر جهان را دارد.

امنیت سایبری حوزه دیگری است که برای آینده فناوری اطلاعات، نقش حیاتی بر عهده دارد. با جا افتادن فناوری در صنایع مختلف، خطر حملات سایبری نیز افزایش می‌یابد. اقدامات امنیت سایبری، مانند رمزگذاری و احراز هویت چند عاملی، در آینده برای محافظت از داده‌ها و سیستم‌های حساس اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

کامپیوترهای کوانتومی یکی دیگر از فناوری‌های نوظهور هستند که پتانسیل ایجاد حرکت انقلابی در روش پردازش و ذخیره داده‌ها را دارد. کامپیوترهای کوانتومی از مکانیک کوانتومی برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند که قادر هستند محاسباتی را انجام دهند که با کامپیوترهای کلاسیک، عملاً امکان‌پذیر نیست. پیشرفت‌هایی در زمینه‌ کشف دارو و مدل‌سازی آب و هوا، تنها بخشی از مزایای کامپیوترهای کوانتومی برای بشر هستند.

رشته ‌های دانشگاهی IT
IT یا فناوری اطلاعات یک حوزه گسترده بوده که شامل زیر رشته‌هایی از جمله علوم کامپیوتر (computer science)، سیستم‌های اطلاعاتی (information systems)، مهندسی نرم‌افزار (software engineering) و علوم داده (data science) می‌شود. این رشته‌ها به طور کلی با طراحی، توسعه، پیاده‌سازی و نگهداری سیستم‌های فناوری اطلاعات سروکار دارند.
علوم کامپیوتر بر تئوری و الگوریتم‌هایی که زیربنای سیستم‌های محاسباتی هستند، تمرکز دارد؛ در حالی که مهندسی نرم‌افزار بر توسعه و نگهداری برنامه‌های کاربردی نرم‌افزار متمرکز شده است. سیستم‌های اطلاعاتی و علم داده به ترتیب طراحی و مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی و تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های بزرگ را احاطه می‌کنند. با این تعاریف مختصر، شاید مرزبندی بین این رشته‌ها مشهود نباشد، ولی لااقل با درک مفاهیم آی تی، قابل درک‌تر می‌شود.

مهارت‌‌های ضروری در IT
برای کار در حوزه IT باید یک سری مهارت‌های فنی و غیرفنی داشته باشید. مهارت‌های فنی شامل زبان‌های برنامه نویسی، مدیریت پایگاه داده، مدیریت شبکه، توسعه نرم‌افزار و امنیت سایبری است. مهارت‌های غیر فنی شامل مهارت حل مسئله، ارتباط، مدیریت پروژه، کار گروهی و خلاقیت است. متخصصان IT نیز باید بتوانند خود را با فناوری‌های جدید وفق دهند و مهارت‌های جدید را به سرعت بیاموزند.

زبان‌های برنامه نویسی، پایه و اساس توسعه نرم‌افزار محسوب می‌شوند و شامل زبان‌هایی مانند پایتون، جاوا و سی پلاس پلاس هستند. مهارت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها برای کار با داده‌های بزرگ بسیار مهم بوده و شامل مهارت‌هایی مانند داده‌کاوی (data mining)، تجسم داده‌ها (data visualization) و یادگیری ماشین (machine learning) است.
در حوزه شبکه، مدیریت شبکه شامل طراحی، پیاده‌سازی و مدیریت سیستم‌های شبکه از جمله روترها، سوئیچ‌ها و فایروال‌ها می‌شود. مهارت‌های امنیت سایبری شامل توسعه و اجرای پروتکل‌های امنیتی برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال در برابر تهدیدات سایبری است.

بازار کار IT در ایران و خارج از ایران
بازار کار فناوری اطلاعات در ایران و خارج از کشور، به سرعت در حال رشد بوده و فرصت‌های زیادی برای متخصصان ماهر و با تجربه فراهم کرده است. در ایالات متحده، صنعت IT با سرعت چشمگیری مراحل رشد را پشت سر می‌گذارد، به‌طوری که تخمین زده شده که حداقل 12 میلیون نفر در این صنعت مشغول به کار هستند. پرتقاضاترین مشاغل فناوری اطلاعات در ایالات متحده شامل توسعه نرم‌افزار، تجزیه و تحلیل داده‌ها، امنیت سایبری و رایانش ابری است. همچنین طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، کمبود 1.5 میلیون متخصص امنیت سایبری برای سال 2020 انتظار می‌رود که نشان‌دهنده تقاضای فزاینده برای متخصصان فناوری اطلاعات با مهارت‌های امنیت سایبری است.

در ایران نیز بازار کار فناوری اطلاعات شرایط نسبتا ایده‌آلی دارد و فرصت‌های زیادی در زمینه توسعه نرم افزار، مدیریت شبکه و امنیت سایبری خلق کرده است.  بر اساس گزارش سازمان صنفی ICT ایران، صنعت IT در ایران در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده و حدود 580000 نفر در این صنعت، مشغول به کار هستند. پرتقاضاترین مشاغل IT در ایران شامل توسعه نرم‌افزار، توسعه وب، مدیریت شبکه و امنیت سایبری است. دولت ایران همچنین سرمایه‌گذاری زیادی در توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات از جمله ساخت مراکز داده (data centers)، شبکه‌های فیبر نوری و پلتفرم‌های رایانش ابری انجام داده است.
در نهایت برای کسب درآمد از برنامه نویسی، ابتدا باید اشراف خوبی روی حوزه IT   طراحی سایت ودرپرسی در تبریز  و فناوری اطلاعات داشته باشید تا با کلیت این بازار  غریبه نمانید.(پیشنهاد می‌کنیم به مقاله درآمد برنامه نویسی سری بزنید تا از میزان درآمد این شغل جذاب مطلع شوید)

روش‌های کسب درآمد از IT
راه‌های مختلفی برای کسب درآمد در حوزه IT وجود دارد. یک راه این است که به عنوان یک متخصص فناوری اطلاعات برای یک شرکت یا سازمان کار کنید. متخصصان یا مهندسان IT می‌توانند در نقش‌های مختلفی از جمله توسعه نرم‌افزار، مدیریت شبکه، امنیت سایبری و تجزیه و تحلیل داده‌ها کار کنند. همچنین می‌توانند به عنوان فریلنسر در نقش‌های مختلف به صورت قراردادی مشغول به کار شوند و به افراد یا مشاغل، خدمات ارائه دهند. پلتفرم‌های فریلنسینگ مانند Upwork و Freelancer.com و پونیشا و مواردی از این قبیل، فرصت‌ کاریابی برای متخصصان فناوری اطلاعات را به صورت فریلنسری فراهم می‌کنند. شما می‌توانید در فضای این پلتفرم‌ها مهارت‌های خود را به نمایش بگذارید و با مشتریانی از سراسر ایران یا جهان، کار کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله بهترین سایت‌های فریلنسری مراجعه نمایید.
یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از فناوری اطلاعات، راه اندازی کسب و کار شخصی است. کارآفرینان حوزه IT می‌توانند برنامه‌های نرم‌افزاری را توسعه دهند و بفروشند، خدمات مشاوره فناوری اطلاعات ارائه دهند، یا محصولات دیجیتالی ایجاد و به بازار عرضه کنند. برای این کار، آموزش برنامه نویسی از صفر  کمک می‌کند تا در فرآیند کارآفرینی، موفق‌تر باشند.

تفاوت رشته مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر
مهندسی فناوری اطلاعات (IT) بر پیاده‌سازی و نگهداری سیستم‌های مبتنی بر رایانه، از جمله سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه‌ها، برای پشتیبانی از ذخیره‌سازی، پردازش و انتشار اطلاعات تمرکز دارد. مهندسین فناوری اطلاعات مسئولیت طراحی، توسعه، نصب و مدیریت این سیستم‌ها را بر عهده دارند و از عملکرد و امنیت مناسب آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند.

از سوی دیگر، مهندسی کامپیوتر به طراحی و توسعه سیستم‌های کامپیوتری، شامل اجزای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌پردازد. مهندسان کامپیوتر بر توسعه معماری کامپیوتر، ریزپردازنده‌ها، سیستم‌های حافظه و سایر فناوری‌های مرتبط با کامپیوتر تمرکز می‌کنند. آن‌ها مسئول طراحی، آزمایش و پیاده‌سازی سیستم‌های کامپیوتری هستند که نیازهای صنایع مختلف را برآورده می‌کنند.

به طور خلاصه، در حالی که هر دو مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر با سیستم‌های کامپیوتری سروکار دارند، تمرکز و مسئولیت آن‌ها کاملا متفاوت است. مهندسی فناوری اطلاعات بر پیاده سازی و نگهداری سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر متمرکز است، در حالی که مهندسی کامپیوتر بر طراحی و توسعه سیستم‌های کامپیوتری تمرکز دارد.

جمع بندی
فناوری اطلاعات زمینه‌ای است که به سرعت در حال رشد بوده و فرصت‌های گسترده‌ای را برای افراد علاقه‌مند به فناوری ارائه می‌دهد. با ظهور تحول دیجیتال، تقاضا برای متخصصان فناوری اطلاعات در حال افزایش است. چه برای یک شرکت کار کنید، چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب و کار مبتنی بر فناوری باشید یا کار به عنوان یک فریلنسر هدف شما باشد، در هر حال IT راه‌های مختلفی برای کسب درآمد به شما ارائه می‌دهد. قرار نیست در مورد اهمیت دانش آی تی اغراق کرد، چرا که برای کارهای روزمره ضرورتی انکار ناپذیر بوده و می‌تواند به جویندگان کار در فرآیند استخدام، برتری دهد. در حالی که فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر ارتباط نزدیکی دارند، اما یکسان نیستند، و افراد باید رشته‌ای را انتخاب کنند که به بهترین وجه با علایق و اهداف شغلی آن‌ها همخوانی داشته باشد.

 

منبع: سون لرن 

  • لیلا دانش
  • ۰
  • ۰

مطمئنا درآمد تنها چیزی نیست که همواره باید نگران آن باشید اما مطمئنا مهمترین چیزی هست که باعث می‌شود شما هر روز صبح از خواب بیدار شوید و مشغول برنامه نویسی باشید. با وجود آنکه برنامه نویسی و شغل‌های مربوط به آن امروزه یکی از بیشترین فرصت‌های شغلی را داراست اما همه آن‌ها یک حقوق ثابت نداشته و برخی از آن‌ها شامل حقوق‌ها و موارد استثنایی هستند.

با در نظر گرفتن این موارد، ما امروز تصمیم گرفتیم تا شما را با ۷ زبان برنامه نویسی آشنا کنیم که براساس داده‌های بدست آمده از StackOverflow’s 2022 Developer Survey پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی در سال جدید هستند. آماری که از آن صحبت می‌کنیم یک آمار جهانی است و به کشور ایران مربوط نمی‌شود. از این جهت ممکن است برخی از زبان‌های برنامه نویسی مربوط به این مقاله حتی در ایران فرصت شغلی مناسب نیز نداشته باشد. لیست این زبان‌ها از پردرآمدترین شروع می‌شود.

زبان برنامه نویسی Clojure

براساس آمار دریافتی از وبسایت استک اور فلو، Clojure پردرآمدترین زبان برنامه نویسی است که میانگین درآمد توسعه دهنده این زبان 106 هزار دلار است. ارتباط معکوسی نیز در بازار کار مربوط به این زبان وجود دارد و آن این است که با وجود حقوق بالا، تعداد برنامه نویس‌های این زبان بسیار کم هستند. به همین دلیل است که میانگین حقوق سالیانه این افراد بسیار بالاست.

یک توسعه دهنده Clojure معمولا فردی‌ست که به خوبی با زبان برنامه نویسی تابعی Lisp آشنایی دارد و همچنین به خوبی می‌تواند با ابزارهایی مانند JVM و Apache Kafka کار بکند. همچنین این دسته از توسعه دهندگان با مفاهیمی مانند پلتفرم‌های استریم به صورت توزیع شده و پردازش داده Hadoop آشنایی دارند.

زبان برنامه نویسی Erlang

در مقام دومین زبان پردرآمد Erlang وجود دارد که میانگین حقوق یک توسعه دهنده این زبان برنامه نویسی 103 هزار دلار در سال است. از این زبان برنامه نویسی برای توسعه سیستم‌های توزیع شده و پردازش‌های همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متاسفانه Erlang با وجود آنکه یک زبان برنامه نویسی پردرآمد به حساب می‌آید اما بیشتر توسعه دهندگان از آن بیزار هستند و استفاده کردن از آن را دوست ندارند. در همان آمار مربوط به استک اورفلو حدود 45 درصد توسعه دهندگان گفته‌اند که از این زبان برنامه نویسی متنفر هستند.

زبان برنامه نویسی F#

اگر از طرفداران دنیای .NET باشید مطمئنا با زبان F# آشنایی دارید. یک زبان برنامه نویسی تابعی که توسط مایکروسافت توسعه داده شده و در بسیاری از جاها قابلیت استفاده را دارد. میانگین حقوق این زبان برنامه نویسی 95 هزار دلار در سال است که باعث می‌شود ما آن را در رتبه سوم این مقاله قرار دهیم.

توسعه دهندگان این زبان از آن برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب، آموزش regex در پایتون  علم داده، یادگیری ماشین و اپلیکیشن‌های مالی استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود F# یک زبان برنامه نویسی عالی باشد این است که در هنگام کار با داده‌های بزرگ به خوبی می‌تواند اجرا شود و کارها را پیش ببرد.

زبان برنامه نویسی LISP

LISP را به عنوان یکی از اولین زبان های برنامه  نویسی سطح بالا در دنیا می‌شناسند طراحی سایت در تبریز که در زمینه توسعه هوش مصنوعی، محاسبات سیمبولیک و... استفاده می‌شود. توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی به صورت میانگین سالانه 95 هزار دلار دریافت می‌کنند.

از این زبان برنامه نویسی نیز در کارهای مختلفی استفاده می‌شود. توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی معمولا با ابزارهایی که با این زبان کار می‌کند آشنایی دارند. CLOS و SBCL از جمله این موارد هستند.

زبان برنامه نویسی Ruby

از دیدن نام روبی در بین تمام این زبان‌های عجیب و غریب ممکن است تعجب کرده باشید. اما روبی به دلیل حضور طولانی مدتی که در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور داشته و برندهای معتبری نیز از آن استفاده می‌کنند به عنوان یک زبان برنامه نویسی پردرآمد شناخته می‌شود. حقوق یک برنامه نویس روبی به صورت میانگین 93 هزار دلار است.

استفاده اصلی که این زبان دارد در کنار فریمورک Ruby on Rails است که برای توسعه Back-End مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران این زبان برنامه نویسی کمترین حضور را در زمینه توسعه بک-اند دارد اما در آمریکا، استرالیا و آلمان از این زبان برنامه نویسی بسیار استفاده می‌شود.

زبان برنامه نویسی Elixir

Elixir یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر Erlang Virtual Machine است که برای توسعه اپلیکیشن‌های مقیاس پذیر و پردازش‌های همزمان ایجاد شده است. این زبان در دسته زبان‌های تابعی قرار می‌گیرد و نسبتا برنامه نویس‌های کمی در این زبان تخصص دارند. حقوق توسعه دهندگان این زبان میانگین 92 هزار دلار است.

در حال حاضر شرکت‌هایی که روی برنامه نویسی Real-Time کار می‌کنند از جمله اصلی‌ترین شرکت‌هایی هستند که برنامه‌نویس‌های این زبان را استخدام می‌کنند.

زبان برنامه نویسی Scala

Scala یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر جاوا است که هم به صورت تابعی و هم به صورت شئ‌گرا به برنامه نویسان اجازه توسعه اپلیکیشن را می‌دهد. حقوق یک برنامه نویس این زبان ۹۲ هزار دلار است. اصلی‌ترین کاربردی که اکنون این زبان دارد جایگزین شدنش در امر دیتا ساینس و داده کاوی با زبان برنامه نویسی پایتون است. در این زبان سعی شده تا مشکلاتی که پایتون در سرعت و اجرا کُند دارد را در نظر گرفته و بهتر این دسته از کارها را در این زبان برنامه نویسی انجام دهند.

در پایان

همانطور که گفته شد درآمد همواره اصلی‌ترین موضوعی نیست که شما براساس آن تخصص و کار خود را مطابق با آن پایه گذاری کنید. شما باید علاقه خود را نیز به کارهای مختلف اثبات کنید و متوجه شوید که آیا به هیچکدام از این موارد علاقه دارید یا خیر. بسیاری از توسعه دهندگان امروزی علاقه ای به یادگیری بیشتر این زبان‌ها ندارند چرا که می‌گویند زبان‌های سختی بوده و همچنین منابع آموزشی محدودی دارند. اما بسیاری نیز هستند که همه سختی‌ها را با در نظر گرفتن درآمد عالی این زبان‌ها فراموش کرده و مشغول توسعه ابزارهای مختلف با این زبان‌های برنامه نویسی هستند.

منبع: راکت 

  • لیلا دانش
  • ۰
  • ۰

در چند سال گذشته، پایتون محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در حقیقت این زبان برنامه نویسی از نظر محبوبیت حتی از جاوا پیشی گرفته است. اما برای بسیاری، این تعجب آور نیست چرا که با پیشرفت حوزه هوش مصنوعی و به ویژه یادگیری ماشین، تجزیه و تحلیل داده‌ها و توسعه برنامه‌های کاربردی وب، بسیاری از توسعه دهندگان از پایتون به دلیل کتابخانه‌های قدرتمند و فراوانی که دارد، نوشتار ساده، یادگیری آسان و قابلیت حمل بودن آن استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین زمینه‌های  پایتون ؛ وب است و بدون شک، زمان بسیار خوبی برای این است تا به یک توسعه‌ دهنده پایتون وب تبدیل شوید. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می‌توان با پایتون سایت طراحی کرد و اساسا طراحی سایت با پایتون بهتر است یا php .

برنامه نویسی وب چیست؟
توضیح دادن اینکه توسعه وب دقیقا چیست برای کسانی که تازه با برنامه نویسی آشنا شده‌اند، کمی دشوار است. برنامه نویسی وب به طور ساده به ساخت، ایجاد و نگهداری وب سایت‌ها گفته می‌شود. به طور معمول، توسعه وب شامل دو حوزه فرانت اند و بک اند است. فرانت اند به ظاهر سایت و هر چیزی است که یک کاربر با آن در تعامل است. بک اند شامل مغز و منطق پشت پرده سایت است و با یک پایگاه داده تعامل دارد. اغلب بخش فرانت اند با زبانهای HTML، CSS و جاوا اسکریپت و بخش بک اند با یکی از زبانهای برنامه نویسی جاوا، PHP و پایتون کدنویسی می‌شود. به کسی که هر دو بخش را یاد گرفته توسعه دهنده فول استک (full stack developer) گفته می‌شود. در بخش‌های بعدی درمورد نقش پایتون و اینکه چگونه با آن سایت طراحی کنید توضیح داده می‌شود. برای آشنایی بیشتر نیز می‌توانید به صفحه آموزش طراحی وب مراجعه کنید.

چه چیزی پایتون را برای توسعه وب مناسب می‌کند؟
پایتون دارای مزایای بسیاری است که توسعه برنامه‌های کاربردی وب را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند؛ از جمله:

یادگیری آسان: پایتون محبوب‌ترین زبان برای کسانی است که برای اولین بار برنامه نویسی را یاد می‌گیرند. این زبان با عبارات رایج و نوشتاری نزدیک به زبان انگلیسی به شما این امکان را می‌دهد تا در مقایسه با برخی از زبان‌های دیگر مانند جاوا یا C++ به میزان قابل توجهی کمتر کد بنویسید. علاوه بر آن، به دلیل اینکه پایتون نزدیک به زبان انسان است، می‌توانید به راحتی کدهای نوشته شده را درک کنید.
اکوسیستم و کتابخانه‌های غنی: پایتون طیف وسیعی از ابزارها و بسته‌های کتابخانه را ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد به بسیاری از کدهای از پیش نوشته شده دسترسی داشته باشید و زمان توسعه برنامه شما را کمتر می‌کند. به عنوان مثال، شما به کتابخانه‌های Numpy و Pandas برای تجزیه و تحلیل ریاضی، Pygal برای نمودار، و SLQALchemy برای پرس و جوهای قابل ترکیب دسترسی دارید. پایتون همچنین دارای چارچوب‌های وب شگفت انگیزی مانند جنگو و فلاسک است که در ادامه مقاله به آنها خواهیم پرداخت.
نمونه‌سازی سریع: از آنجایی که پایتون در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی برای ساخت پروژه‌های شما زمان بسیار کمتری می‌گیرد، ایده‌های شما بسیار سریع‌تر عملی شده و می‌توانید در زمان کوتاه‌تری بازخورد دریافت کنید و سریع خطاهای خود را در طراحی محصول برطرف کنید. این زمان توسعه سریع، پایتون را به ویژه برای استارت‌آپ‌هایی که می‌توانند زودتر وارد بازار شوند و مزیت رقابتی کسب کنند، مناسب می‌کند.
محبوبیت گسترده: پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی جهان است و کاربران بسیاری از سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. به دلیل محبوبیت این زبان، پایتون به طور مداوم با ویژگی‌ها و کتابخانه‌های جدید به‌روزرسانی می‌شود، انجمن پایتون شامل بسیاری از برنامه نویسان، توسعه دهندگان، متخصصان و دانش آموزان در فضای اینترنت است که به یکدیگر کمک می‌کنند و بهترین‌ها را به ارمغان می‌آورند. این ویژگی پایتون را به یکی از انتخابهای محبوب برای برنامه نویسی تبدیل می‌کند زیرا افراد می‌توانند از توسعه‌دهندگان با تجربه و آگاه کمک بگیرند و کدهای آماده زیادی در اینترنت وجود دارد.
یک چارچوب وب چیست و چرا اهمیت دارد؟
قبل از اینکه وارد نقشه راه پایتون وب شوید بهتر است تا با مفهوم فریمورک وب آشنا شوید. یک چارچوب یا فریمورک وب مانند یک جعبه ابزار است: مجموعه‌ای از بسته‌ها و ماژول‌ها درون آن قرار دارد که از کدهای از پیش نوشته شده و استاندارد تشکیل شده است. این جعبه ابزار از توسعه برنامه‌های کاربردی وب پشتیبانی می‌کند، برنامه نویسی را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند و محصول نهایی را قابل اعتمادتر و مقیاس‌پذیرتر می‌کند. طراحی صفحه اول سایت  به عبارت دیگر، فریم‌ورک‌ها در حال حاضر دارای اجزای داخلی از پیش آماده شده‌ای هستند که موجب می‌شوند تا کار کمتری انجام دهید. پس با وجود اینکه اجباری به استفاده از چارچوب وب نیست، اما به کارگیری آن بسیار توصیه می‌شود زیرا به شما کمک می‌کند برنامه‌های پیچیده را در زمان بسیار کمتری توسعه دهید. چارچوب‌های وب پایتون در سمت بک اند و سرور، کمک به مسیریابی و آدرس دهی URL، درخواست‌ها و پاسخ‌های HTTP، دسترسی به پایگاه‌های داده و امنیت وب استفاده می‌شوند. برخی از چارچوب‌های وب محبوب پایتون عبارتند از:

  • جنگو
  • فلاسک (جنگو و فلسک با اختلاف زیادی از محبوب‌ترین چارچوب‌های توسعه وب پایتون هستند)
  • هرم (Pyramid)
  • Web2Py

نقشه راه برای توسعه وب با پایتون
در این بخش مراحل مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب فول استک پایتون را توضیح می‌دهیم.

گام اول: HTML + CSS
هنگامی که با توسعه وب شروع می‌کنید، مهم است که ابتدا HTML و CSS را یاد بگیرید؛ زیرا این دو اصول اولیه یادگیری نحوه ساخت یک وب سایت هستند. بهتر است یاد بگیرید که چگونه صفحات واکنشگرا را برای وب سایت خود ساختار دهید. همچنین ممکن است یادگیری مفاهیمی مانند اینترنت، HTTP، مرورگرها، DNS، سرور و… مفید باشد. علاوه بر آن می‌توانید یک چارچوب CSS مانند Materialize یا Bootstrap را یاد بگیرید که به طور قابل توجهی سرعت توسعه را افزایش می‌دهد.

گام دوم: جاوا اسکریپت + DOM و jQuery
قدم عالی بعدی برای تبدیل به یک توسعه دهنده وب شدن، یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است. شما باید مفاهیم اساسی مانند انواع داده ها، متغیرها، قراردادهای عمومی، دستکاری رشته ها، حساب و عملگرها، دستورات کنترل، حلقه‌ها و غیره را بیاموزید. پس از یادگیری اصول جاوا اسکریپت، باید یاد بگیرید که چگونه با جی کوئری (jQuery) که یک کتابخانه جاوا اسکریپت است و دستکاری DOM را آسان‌تر می‌کند، کار کنید. بعد از گذراندن این مراحل یاد گرفته‌اید که چگونه صفحات پویا ایجاد کنید. توجه داشته باشید که هرچند برای ساختن یک برنامه کاربردی وب، اجباری به یادگیری فریم ورک فرانت اند مانند ری اکت یا انگولار نیست، اما یادگیری این چارچوبها نه تنها به شما کمک می‌کند تا SPA‌های زیبا ایجاد کنید، بلکه اغلب کارفرماها انتظار دارند تا به عنوان یک توسعه دهنده فرانت اند یا فول استک با آن آشنا باشید.

گام سوم: پایتون و محیط‌های برنامه نویسی آن
در این قدم به بخش بک اند وارد می‌شوید. شما باید قبل از یادگیری هر چیزی، اصول اولیه زبان برنامه نویسی پایتون را درست مانند جاوا اسکریپت یاد بگیرید. یادگیری این اصول اولیه شما را برای یادگیری فریمورک‌های پایتون مانند جنگو آماده می‎کند و باعث می‌شود تا در آینده به دردسر نیفتید. یادگیری مقدماتی پایتون خیلی پیچیده نخواهد بود: چراکه بسیاری از مفاهیم مشابه جاوا اسکریپت هستند. همچنین بهتر است با محیط‌های توسعه یکپارچه (IDE) پایتون آشنا باشید و بهترین را براساس نوع پروژه خود انتخاب کنید. با استفاده از یک IDE مناسب می‌توانید به راحتی و با سرعت هرچه تمام‌تر روند کدنویسی را طی کنید. محبوب‌ترین محیط‌های برنامه نویسی پایتون عبارتند از:

  • پای چارم (PyCharm)
  • ویژوال استودیو کد (Visual Studio Code)
  • سابلایم (Sublime Text)
  • اتم (Atom)
  • ژوپیتر (Jupyter)

گام چهارم: کتابخانه‌های پایتون برای توسعه وب
آشنایی با برخی از کتابخانه‌های مفید پایتون در روند برنامه نویسی توصیه می‌شود. برخی از مواردی که برای توسعه وب که باید به آنها توجه داشته باشید عبارتند از:

کتابخانه Scrapy: اگر برای استخراج داده‌های مورد نیاز برنامه خود به یک خزنده وب نیاز دارید، Scrapy برای این کار عالی است. Scrapy یک کتابخانه پر استفاده برای داده کاوی، آزمایش خودکار و موارد دیگر است.
کتابخانه Zappa : یک کتابخانه قدرتمند برای توسعه یک برنامه بدون سرور در AWS Lambda است.
کتابخانه Requests : کتابخانه‌ای است که به شما امکان می‌دهد درخواست‌های HTTP را به راحتی ارسال کنید، که برای برقراری ارتباط با یک برنامه کاربردی استفاده می‌شود و به عنوان مثال به شما امکان می‌دهد صفحات یا داده‌های HTML را دریافت کنید.
کتابخانه Dash : یکی دیگر از کتابخانه‌های مفید Dash است که به برنامه‌های کاربردی وب در حال توسعه که با تجسم داده‌ها مرتبط هستند کمک می‌کند. Dash ویژگی‌هایی مانند نمودارها، نمودارها، داشبوردها و موارد دیگر را ارائه می‌دهد.

گام پنجم: فریمورک‌های پایتون

فریم ورکهای بسیاری از پایتون برای توسعه به خصوص در بخش وب موجود است. ممکن است بپرسید: چه چارچوبی از پایتون را باید برای توسعه وب انتخاب کنید؟ پاسخ این است که بستگی دارد. سطح مهارت خود را به عنوان یک توسعه دهنده وب در نظر بگیرید. اگر یک توسعه دهنده جوان و نسبتا کم تجربه هستید، شاید بهتر باشد از چارچوبی استفاده کنید که پشتیبانی بیشتری مانند جنگو ارائه می‌دهد. اما اگر یک برنامه نویس باتجربه هستید، نیازهای برنامه خود را لیست کرده و با امکاناتی که فریمورک‌های مختلف به شما ارائه می‌دهند مقایسه کنید طراحی سایت در تبریز  و بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. همچنین، از خود بپرسید، آیا ترجیح می‌دهید یک کد اصلی و پربار برای ایجاد کردن وب سایت خود داشته باشید یا می‌خواهید کد اصلی حجم کمتری داشته و انعطاف‌پذیری بیشتری برای مراحل بعدی توسعه داشته باشید؟ اگر گزینه اول را ترجیح می‌دهید، با جنگو همراه شوید. اگر گزینه دوم را ترجیح می‌دهید، با Flask پیش بروید. در نهایت، هر انتخابی می‌تواند به نتیجه یکسانی برسد و صرفا مسیر راه متفاوت است. مهم‌ آن است که برنامه‌نویسی را با یکی از این فریمورک‌ها شروع کنید تا اینکه نگران این باشید که کدام چارچوب بهتر است. در ادامه چند فریمورک برتر موجود در پایتون معرفی شده است.

جنگو
جنگو (Django) یک فریم ورک متن باز محبوب است که به طور پیش فرض شامل تمام ویژگیهای ضروری پایتون است و برای برنامه نویسی فول استک استفاده می‌شود. این فریمورک از اصل DRY پیروی می‌کند: خودتان را تکرار نکنید. جنگو از یک ORM یا نقشه‌بردار رابطه‌ای اشیا برای نگاشت اشیاء به جداول پایگاه داده استفاده می‌کند و باعث می‌شود تا با برنامه نویسی شی گرا به راحتی با پایگاه داده ارتباط برقرار کنید. پایگاه داده‌های اصلی که جنگو با آنها کار می‌کند عبارتند از Oracle، MySQL، PostgreSQL و SQLite. برخی از ویژگی‌های برتر دیگر جنگو شامل موارد زیر است:

  • سیستم مسیریابی و احراز هویت
  • مجموعه ای از کتابخانه‌های آماده برای استفاده
  • ایمن‌تر در مقایسه با سایر فریم ورکها

فلسک
فلسک (Flask) یک میکرو فریمورک برای پایتون است. این چارچوب سبک وزن است و به راحتی با نیازهای یک توسعه دهنده سازگار است. چارچوب فلسک تحت مجوز BSD است و به جعبه ابزار Werzeug WSGI و قالب‌های Jinja2 نیاز دارد. برخی از ویژگی‌های اصلی چارچوب فلسک عبارتند از:

  • دیباگر سریع
  • قالب Jinja2
  • مبتنی بر یونیکد
  • سرور توسعه داخلی
  • رسیدگی به درخواست HTTP
  • مطابقت با WSGI
  • پشتیبانی یکپارچه برای تست
  • به کارگیری آسان ارسال درخواستهای RESTful
  • پشتیبانی ایمن از کوکیها
  • قابلیت وصل کردن هر ORM

Web2Py
Web2Py یکی دیگر از فریمورک‌های محبوب پایتون است که به صورت متن باز و برای فول استک طراحی شده است. این چارچوب مستقل از پلتفرم است، به این معنی که می‌تواند بر روی تمام سیستم عامل‌های محبوب اجرا شود. علاوه بر این، فرآیند توسعه برنامه وب را از طریق IDE مبتنی بر وب خود که شامل ویرایشگر کد، اشکال زدایی و استقرار با یک کلیک است، ساده می‌کند. در اینجا برخی از ویژگیهای دیگر چارچوب Web2Py آورده شده است:

  • هیچ پیش نیازی برای نصب و پیکربندی ندارد
  • می تواند چندین پروتکل را بخواند
  • پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف
  • امنیت داده ها
  • مکانیسم ردیابی خطا

گام ششم: مفاهیم پایگاه داده
باید در مورد پایگاه داده هایی مانند SQLite، SQL و MYSQL نحوه ایجاد پرس و جو و عملکرد CRUD بیاموزید. بعد از گذراندن این مرحله می‌توانید یک برنامه تحت وب را به طور کامل پیاده سازی کنید. در نهایت سعی کنید تا دید کلی خوبی از نحوه عملکرد پایتون در توسعه وب و کاربردهای آن داشته باشید.طراحی سایت با پایتون یا php

طراحی سایت با پایتون یا PHP ؟
هرچند که پایتون و PHP هر دو جامعه کاربران زیادی دارند و  چارچوب‌های قدرتمندی را برای توسعه وب  ارائه می‌دهند، اما پایتون دارای مجموعه گسترده‌تری از بسته‌ها و ابزارهای مفید برای توسعه وب و اپلیکیشن است. پایتون یک زبان برنامه نویسی متن باز، قابل حمل و همه کاره است که استفاده از آن آسان است. علاوه بر این، نوشتار و سینتکس برنامه نویسی پایتون نیز ساده است و در مقایسه با PHP، یادگیری و درک کدنویسی با پایتون راحت‌تر است. همچنین پایتون در چندین زمینه متفاوت (و نه فقط در توسعه وب) قابل استفاده است، در حالی که اغلب از زبان  PHP فقط در توسعه وب سایت کمک گرفته می‌شود. علاوه بر آن، از نظر امنیت، پایتون بهتر است.بنابراین، در مقایسه PHP و پایتون، پایتون برنده است و بیشتر از PHP امتیاز می‌گیرد.

چه زمانی باید پایتون را انتخاب کرد؟
زبان برنامه نویسی پایتون امروزه محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در زیر برخی از مواردی که باید پایتون را انتخاب کنید آورده شده است:

  • می‌خواهید وب سایت خود را با استفاده از یک چارچوب محبوب مانند جنگو بسازید.
  • به دنبال تجزیه و تحلیل داده‌های عمیق هستید.
  • قصد کار در زمینه هایی مانند رباتیک و علم داده را دارید.
  • PHP یک زبان برنامه نویسی محبوب در سمت سرور (بک اند) در بین توسعه دهندگان است. در موارد زیر بهتر است تا زبان برنامه نویسیPHP را انتخاب کنید و به سراغ پایتون نروید:
  • سرمایه گذاری کمتر
  • توسعه وبلاگ ها، برنامه‌های کاربردی وب و وب سایت ها
  • کارکرد موثر در سمت سرور
  • بازار کار برنامه نویسی پایتون

بازار کار پایتون
پایتون یکی از قوی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است که بیش از هشتاد هزار نفر از توسعه دهندگان جهان از آن به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی نام می‌برند. این زبان در ایران نیز بسیار محبوب است: کافی است تا آگهی‌های موجود در وب سایتهای کاریابی آنلاین مانند جاب ویژن ، جابینجا و … را بررسی کنید. حداقل حقوق یک برنامه نویس پایتون در ایران در حال حاضر از 8 میلیون تومان شروع شده و بسته به شرایط و تجربه برنامه نویس به بالای 20 میلیون تومان نیز می‌رسد. اگر چندین سال تجربه دارید، می‌توانید انتظار داشته باشید که حقوق بیشتری نسبت به افرادی که تازه شروع به کار کرده اند دریافت کنید. به طور مشابه، اگر مهارت یا دانش تخصصی دارید، احتمالا حقوق بالاتری نیز می‌گیرید. علاوه بر آن، شرکت‌های فناوری چندملیتی به طور مداوم به دنبال افراد حرفه ای ماهر در زبان برنامه نویسی پایتون هستند و این باعث می‌شود که زمینه‌های کاری زیادی برای مشاغل پایتون ایجاد شود.

منبع: سون لرن

  • لیلا دانش