طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

طراحی وب سایت های حرفه ای و فروشگاه اینترنتی و ارائه ی انواع خدمات سایتی و اینترنتی از قبیل سئو و ..می باشد

طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

طراحی وب سایت های حرفه ای و فروشگاه اینترنتی و ارائه ی انواع خدمات سایتی و اینترنتی از قبیل سئو و ..می باشد

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تاثیر روانشناسی رنگ در کسب و کار چیست؟
گروه کسب و کار: کلمه روانشناسی از فرهنگ لغات یونانی به فرهنگ ما آمده است، که به عنوان "ذهن انسان" تعریف می‌شود. طی دهه گذشته، علاقه به تحقیقات در مورد تأثیر روانشناسی رنگ در کسب و کار افزایش یافته است.
تاثیر روانشناسی رنگ در کسب و کار چیست؟
به عنوان مثال؛ به آخرین کالایی که از یک برند خریده‌اید فکر کنید. رنگ لوگو را به خاطر دارید؟ احتمالاً بله و شاید حتی بیشتر از قیمت خود کالا آن را با یاد داشته باشید و همین مسئله مهمی است که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

طراحی وب سایت در تبریز
پالت‌ها و تئوری رنگ‌ها فقط مختص هنرمندان نیست، همه افراد در کسب و کارشان باید این اصول را بدانند. به همین دلیل درک چگونگی استفاده از روانشناسی رنگ در کسب و کار می‌تواند تأثیر مثبت و منفی بر بازاریابی و فروش شما بگذارد و این موضوع، مسئله بسیار مهمی است.

روانشناسی رنگ چیست؟
روانشناسی رنگ تحقیقاتی است که به بررسی تأثیر رنگ بر رفتار و تصمیم‌گیری ما می‌پردازد. روانشناسی رنگ به ما می‌گوید که چرا برندها رنگ‌های خاصی را برای خود انتخاب می‌کنند.
در سال 1666، سر آیزاک نیوتون، دانشمند انگلیسی کشف کرد که وقتی نور خالص سفید از منشور عبور می‌کند، به رنگ‌های قابل مشاهده تبدیل می‌شود و هر رنگ از یک طول موج منفرد تشکیل شده و نمی‌توان آن را به رنگ‌های دیگر تفکیک کرد. آزمایشات بیشتر نشان داد که نور می‌تواند با رنگ‌های دیگر ترکیب شود. برای مثال؛ نور قرمز در ترکیب با نور زرد رنگ نارنجی را ایجاد می‌کند. بعضی از رنگ‌ها مانند سبز و سرخابی وقتی ترکیب می‌شوند یکدیگر را خنثی می‌کنند و تبدیل به نور سفید می‌شوند.

امروز مفهوم روانشناسی رنگ به موضوعی مهم در کسب و کار، بازاریابی و فروش، هنر، طراحی و سایر حوزه‌ها تبدیل شده است و همین موضوع منجر شد که محققان و کارشناسان در مورد روانشناسی رنگ و تاثیری که بر روحیه، احساسات و رفتار افراد دارد، چندین کشف و مشاهدات مهم انجام دهند.
همانطور که در مقاله رواشناسی رنگ‌ها در آکادمی اینفوگرام گفته شد:"روانشناسی رنگ؛ شاخه‌ای از روانشناسی است که هدف آن نشان دادن تاثیر رنگ‌ها بر تصمیم‌گیری‌های روزانه است. رنگ‌ها دارای قدرت هستند. شما می‌توانید از قدرت رنگ‌ها در برند سازی خود یا کسب‌وکار استفاده کنید. لوگو و هویت بصری یک برند شامل چندین نشانگر تصویری مانند شکل‌ها، نمادها، شماره و کلمات است. اما جزء بصری اصلی که مردم بیشتر از همه به خاطر می‌سپارند، رنگ است. در حقیقت، رنگ شناخت برند را تا ۸۰٪ افزایش می‌دهد".
 طراحی وب سایت تبریز
روانشناسی رنگ در کسب و کار چطور تاثیر گذار است؟
رنگ‌ها تأثیر ذهنی موثری بر رفتار و انتخاب‌های انسانی دارند. طراحان و بازاریابان سعی کرده‌اند از این دانش به درستی استفاده کنند. رنگ می‌تواند موثرترین علتی باشد که فرد را برای خرید یک محصول مجاب می‌کند. جالب است بدانید؛ طبق تحقیقات 93٪ از مشتریان ظاهر را تشخیص می‌دهند و تقریبا 85٪ از آنها رنگ را علت اصلی در خرید خود می‌دانند.
همانطور که در مقاله بازاریابی عصبی در آکادمی اینفوگرام گفته شد: " با استفاده از بازاریابی عصبی، بازاریاب‌ها تلاش می‌کنند با نگاهی دوباره به استراتژی بازاریابی کسب و کار خود، تغییراتی را در روش‌های بازاریابی به وجود بیاورند که در نهایت بتوانند تاثیر بیشتری روی مشتری‌ها بگذارند.
در واقع هدف بازاریابی عصبی این است که متوجه شود مغز مشتری‌ها چگونه در هنگام خرید تصمیم می‌گیرد و شیوه بازاریابی مجموعه چه تاثیری روی مشتری‌ها می‌گذارد."

باید بدانید؛ 93 درصد از مشتریان می‌گویند ظاهر بصری یک محصول مهمترین عامل برای خرید است و سپس بقیه چیزها مثل جنس و ... اهمیت پیدا می‌کند. 85 درصد معتقدند که رنگ، دلیل اصلی خرید مورد نظرشان است. از طرفی؛ مشتریان معمولاً در طی 90 ثانیه پس از دیدن یک محصول درباره آن تصمیم می‌گیرند و حدود 62 تا 90 درصد این تصمیم براساس رنگ آن محصول صورت می‌گیرد و در نهایت باید بگوئیم؛ رنگ تا 80 درصد، شناخت و محبوبیت یک برند را افزایش می‌دهد.
چطور از روانشناسی رنگ در بازاریابی دیجیتال و کسب و کار اینترنتی استفاده کنیم؟
لازم است بدانید که هیچ راهنمای مشخصی برای انتخاب رنگ برند شما وجود ندارد. واقعیت این است که پاسخ "چه رنگ‌هایی برای برند من مناسب است؟" همیشه "بستگی دارد" است.
از تکنولوژی‌های جدید مثل هوش مصنوعی یا علومی مثل روانشناسی رنگ و بازاریابی عصبی، کمک می‌کند که تبلیغات موثرتر و بهینه‌تری داشته باشیم، و این کار فقط در بازاریابی دیجیتال امکان پذیر است.
رنگ مناسب برای برند
در یک تحقیق در سال 2006، محققان دریافتند که رابطه بین برند و رنگ به مناسب بودن رنگ با آنچه فروخته می‌شود وابسته است. تحقیقات نشان داده که پیش‌بینی واکنش مشتری به تناسب رنگ بسیار مهمتر از خود رنگ است. بنابراین، وقتی رنگ‌هایی را برای بازاریابی و برند خود انتخاب می‌کنید، از خود بپرسید: "آیا این رنگ برای آنچه من می‌فروشم مناسب است؟"

رنگ مناسب شخصیت برند
رنگ‌ها در شخصیت برند تاثیر مستقیم دارد. با اینکه برخی از رنگ‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند (به عنوان مثال قهوه‌ای با ناهمواری)، تقریباً هر مطالعه آکادمیک درباره رنگ‌ها و برندها به شما می‌گوید که به جای تلاش برای همسویی با رنگ‌ها، حمایت از شخصیتی که می‌‌خواهید از برند به تصویر بکشید مهمتر است.
حتما جواب این سوال را در ذهن خود داشته باشید؛ "من می‌خواهم شخصیت برند من چگونه باشد و چطور می‌توانم از رنگ برای انتقال این شخصیت استفاده کنم؟"

رنگ مناسب مخاطبان را جذب می‌کند
طبق تحقیقات ثابت شده که محیط فرد، به ویژه درک فرهنگی؛ نقش مهمی در تعیین تناسب رنگ برای جنسیت دارد، که به نوبه خود می‌تواند بر تنظیمات رنگ فردی تأثیر بگذارد. برای مثال؛ مردان به طور کلی به رنگ‌های پررنگ علاقه دارند، در حالی که زنان رنگ‌های ملایم را ترجیح می‌دهند.

رنگ مناسب برند را متمایز می‌کند
مطالعات نشان داده است که مغز ما برندهای قابل تشخیص را ترجیح می‌دهد، که همین موضوع باعث می‌شود رنگ هنگام ایجاد هویت کسب و کار عنصر مهمی محسوب شود. حتی یک مقاله معتبر می‌گوید: که انتخاب برندهای جدید در رنگ‌هایی که تمایز آن‌ها از رقبا را تثبیت می‌کند، مهم است. انتخاب رنگ مناسب می‌تواند به محبوبیت برند کمک کند.

مهمترین رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها
رنگ یک برند چیزی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید است. روانشناسی رنگ با ایجاد احساسات خوب می‌تواند اعتماد به کسب و کار را افزایش دهد. جای تعجب نیست که محبوب‌ترین برندهای جهان با رنگهای لوگوی خود ارتباط زیادی دارند. رنگ‌های آنها معمولاً نشان‌دهنده برند تجاری آنها است، حتی اگر هیچ متنی روی آنها نباشد.
به عنوان یک بازاریاب، لازم است بدانید که چگونه روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند پیام صحیحی را به مخاطب مورد نظر شما برساند. رنگ‌های برند شما باید در سایت، لندینگ‌ها، لوگو، محصول و هر عنصر دیگری که ایجاد می‌کنید ادغام شود.

قرمز
رنگ قرمز یک واکنش پرشور را برمی‌انگیزد. این رنگ، رنگی است که ضربان قلب را افزایش می‌دهد، نفس را سریع می‌کند و به طور کلی با انرژی، هیجان و شور همراه است. قرمز یکی از رنگ‌هایی است که توجه را جلب می‌کند، در حالی که می‌تواند تحریک‌کننده و تحریک‌پذیر نیز باشد.

بنفش
بنفش یک رنگ پیچیده و در عین حال مرموز است. به دلیل ارتباط با سلطنت و ظرافت، تمایل به استفاده از آن در محصولات رده بالاتر است.

آبی
آبی محبوب‌ترین انتخاب رنگ برای برندهای برتر است. آبی جزء رنگ‌های آرامش‌بخش است، زیرا آسمان و اقیانوس را به یادآوری می‌کند. رنگ آبی همچنین با اعتماد، امنیت و اطمینان نیز همراه است.

سبز
سبز رنگی است که با آرامش، ایمنی و طراوت مترادف است. سایه‌های مختلف این رنگ می‌تواند یک هویت تجاری منحصر به فرد برای شرکت ایجاد کند.

زرد
زرد یک انتخاب محبوب برای برندهایی است که می‌خواهند احساس مثبت بودن را در هویت خود ایجاد کنند.

نارنجی
نارنجی برای برندهایی است که می‌خواهند خوش‌بینی و روشنایی زرد و شور و انرژی قرمز را با یکدیگر ترکیب کنند، این رنگ یک رنگ خلاق و شاد است که احساسی دوستانه و ماجراجویانه را برمی‌انگیزد.

 قهوه‌ای
قهوه‌ای نشان‌دهنده سادگی است و ثبات و قدرت را منعکس کند. این رنگ توسط برندهایی که می‌خواهند کلاسیک و قابل‌اعتماد باشند ترجیح داده می‌شود. از طرفی؛ رنگ قهوه‌ای با زمین ارتباط دارد و می‌تواند کثیفی را به مردم یادآوری کند، بنابراین باید از آن درست استفاده شود، به خصوص اگر به عنوان رنگ اصلی یک برند شناخته شود.

سیاه
رنگ مشکی یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای برندها است و از کلاسیک‌ترین گزینه‌ها نیز محسوب می‌شود. هم کلاسیک و هم پیچیده که می‌تواند هویت کسب و کار را برجسته کند. سیاه یکی از رنگ‌هایی است که می‌تواند بدون از بین رفتن جذابیت کلاسیک، با دیگر رنگ‌ها ترکیب شود و احساسات قوی‌تری را ایجاد کند.

سفید
رنگ سفید نشان‌دهنده سادگی، خلوص و همچنین تمیزی است. این سه مورد باعث محبوبیت زیادی در بخش بهداشت و درمان و مشاغل مرتبط با کودکان می‌شود.

حرف آخر
درک روانشناسی هر رنگ هنگام ایجاد هویت نام کسب و کار مفید است. انتخاب رنگ می‌تواند زیبایی برند شما را بسازد و در عین حال شما را به مخاطب هدف نزدیکتر کند. از رنگ‌هایی استفاده کنید که نقاط قوت برند را برجسته کند و احساسات مناسب را برای مخاطب ایجاد کند.
آیا رنگی که برای کسب و کار خود انتخاب کرده‌اید با احساسی که سعی می‌کنید به مشتری و چشم انداز خود داشته باشید همسو است؟

منبع بهار نیوز

  • لیلا دانش
  • ۰
  • ۰

سواد دیجیتال | سواد فناورانه برای زندگی دیجیتالی بهتر
نقشه راه یادگیری سواد دیجیتال به دوستان متممی کمک می‌کند فهرست نسبتاً کاملی از مهارتهای مورد نیاز برای زندگی در دنیای دیجیتال و استفاده از ابزارهای فن آوری را پیش چشم خود داشته باشند. تقریباً همان‌ چیزی که امروزه از آن گاهی به عنوان سواد فناورانه (Technological Literacy) نام برده می‌شود.

سواد دیجیتال یا سواد فناورانه برای زندگی دیجیتالی مناسب و مطلوب
شاید در سال‌هایی نه چندان دور، استفاده ابزارهای دیجیتال و ورود دنیای فناوری، یک انتخاب بود. شاید به همین علت، سازمان بهداشت جهانی آن را در فهرست مهارت های ده گانه زندگی نیاورده است.

اما امروز زندگی دیجیتالی یکی از وجوه زندگی همه‌ی ماست و حتی اگر بپذیریم که می‌توانیم سهم تکنولوژی دیجیتال را در زندگی خود کاهش دهیم، اما بی‌تردید حذف کردن تکنولوژی از زندگی تقریباً امکان پذیر نیست (برخی از سبک‌های زندگی غیرممکن می‌شوند).

به همین علت، بسیار از کشورهای جهان، تقویت سواد فناورانه و افزایش سواد دیجیتال را در برنامه‌ی آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و نیز در برنامه‌های آموزشی دانشگاهی گنجانده‌اند.

با توجه به این‌که متمم، درس‌های متنوعی در حوزه‌ی تکنولوژی دیجیتال و استفاده از آن ارائه کرده است، اما نقشه راه افزایش سواد دیجیتال می‌تواند راهنمای مناسبی برای مطالعه‌ی درس‌ها – و البته تصویری از مسیر آتی توسعه‌ی محتوای متمم در این حوزه – باشد.

مفهوم شکاف دیجیتالی
شکاف دیجیتالی درسی است که پیشنهاد می‌کنیم آن را پیش از سایر درس‌های مرتبط با سواد فناورانه مطالعه کنید.

چون به ما یادآوری می‌کند که چرا لازم است برای این نوع درس‌ها وقت بگذاریم.

شاید بخشی از مسئولیت شکاف دیجیتالی متوجه دولت‌ها باشد، اما اگر خودمان هم برای افزایش سواد دیجیتالی خود وقت نگذاریم، بیشتر احتمال دارد که وادار شویم هزینه‌ی شکاف دیجیتالی را پرداخت کنیم.

 تعریف شکاف دیجیتالی چیست؟

آشنایی با ترمینولوژی دیجیتال
اگر بخواهیم در زمینه‌ی هر علم یا هنر یا مهارتی صحبت کنیم، لازم است که کلمات کلیدی و ترمینولوژی آن حوزه را بشناسیم.

طبیعتاً حوزه‌ی دیجیتال و سواد دیجیتال هم از این قاعده، مستثنی نیست.

ما هم در متمم، به بهانه های مختلف در مورد ترمینولوژی دیجیتال صحبت کرده‌ایم و خواهیم کرد.

اما نمی‌توانیم یادگیری ترمینولوژی دیجیتال را به عنوان پیش نیاز یادگیری سواد دیجیتال مطرح کنیم.

چنانکه هیچکس نمی‌تواند شما را وادار کند برای یادگیری زبان انگلیسی، ابتدا همه‌ی کلمات و واژه‌های دیکشنری را حفظ کنید.

بنابراین روش مناسب این است که  به واژه ها و اصطلاحات مرتبط با تکنولوژی دیجیتال حساس باشیم و در مواردی که آنها را به صورت مکرر می‌شنویم، برای درک مفهوم دقیق آنها بکوشیم. 

به این مثال‌ها توجه کنید:

طراحی سایت در تبریز

بسیاری از ما، هنوز واژه‌های دیجیتال و آنلاین را به جای یکدیگر استفاده می‌کنیم و مثلاً به تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی آنلاین توجه نمی‌کنیم.
به تفاوت‌ها و قابلیت‌ها و نقاط قوت و ضعف نرم افزارهای آفلاین در مقایسه با سرویس‌های آنلاین و یا نرم افزارهای نیازمند ارتباط آنلاین توجه نداریم.
معنای دقیقی از واژه‌هایی مانند دولت الکترونیک در ذهن نداریم و یا پیش فرض‌ها و انتظارات ذهنی خودمان را به این مفاهیم (که تعریف دقیق و مشخص دارند) تحمیل می‌کنیم.
موارد زیر از جمله درس‌هایی هستند که ما آن‌ها را با این هدف (آشنایی با ترمینولوژی دیجیتال) در متمم ارائه کرده‌ایم:

  تفاوت واژه‌های فیزیکی، دیجیتال، آنلاین، آفلاین و مجازی

مفهوم شبکه و اینترنت چیست و وقتی ارتباط گسترده‌ی توزیع شده بین انسان‌ها و کامپیوترها به وجود می‌آید چه فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی به وجود می‌آید؟

  تفاوت واژه‌های شبکه، اینترنت، اینترانت و وب

  تفاوت واژه‌های اموتیکون، اسمایلی، استیکر و ایموجی

منظور از اینترنت اشیا یا IoT چیست و وقتی تعداد دستگاه‌هایی که روی بستر اینترنت به هم وصل هستند از تعداد انسان‌ها بیشتر می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد و جهان چه وضعیتی پیدا می‌کند؟ بیگ دیتا چیست و چه رابطه‌ای با IoT پیدا می‌کند؟

  اینترنت اشیا
  بیگ دیتا (کلان داده)
  واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
  اسپم
منظور از اصطلاح فناوری اطلاعات یا Information Technology یا همان IT چیست؟ چه چیزهایی زیر چتر IT قرار می‌گیرند؟ آیا هر نوع فعالیتی که به نوعی به کامپیوتر و تکنولوژی‌های نوین مربوط باشد، زیرمجموعه IT محصول می‌شود؟

  فناوری اطلاعات

  QR Code

  آدرس IP

  URL

  حافظه کش

  کوکی (Cookie)

امروز علاوه بر اصطلاح وب، اصطلاح‌های Web 2.0 و Web 3.0 و Web 4.0 را هم می‌شنویم. این در حالی است که هنوز از پتانسیل‌های Web 2.0 هم به صورت کافی استفاده نکرده‌ایم. منظور از نسل‌های مختلف وب چیست؟

  وب ۲.۰

آشنایی با ابزارها و اپلیکیشن های دیجیتال
تعداد ابزارهای دیجیتال موجود در اطراف ما، بیشتر از حدی است که حتی اگر تمام عمرمان را صرف خواندن نام‌شان کنیم، فهرست بلندبالای آنها به پایان برسد.

اما این نمی‌تواند توجیهی برای حذف یادگیری نرم افزارها و ابزارهای دیجیتال از برنامه های آموزشی و مهارتی باشد.

هر کس، بسته به نیازهای خود لازم دارد که برخی نرم افزارهای مرتبط با تخصص‌اش را فرا بگیرد و البته در این میان نرم افزارهایی هستند که مستقل از دانش و حرفه و اولویت‌های ما، آشنایی با آنها ضروری و اجتناب ناپذیر است.

خانواده نرم افزارهای آفیس، نرم افزارهای مدیریت کارایی و بهره وری و نیز خبرخوان‌ها، تنها نمونه‌هایی از این دسته ابزارهای ضروری در دنیای جدید هستند.

ما تا کنون اشاره‌هایی به برخی نرم افزارها مانند موارد زیر داشته‌ایم. اما این مجموعه به صورت جدی تکمیل خواهد شد:

وان نوت
اورنوت
Todoist
اکسل
معرفی خبرخوان هایی برای سیستم عامل اندروید
معرفی خبرخوان هایی برای آیفون و آی پد
سواد اطلاعاتی یا Information Literacy
سواد اطلاعاتی یا Information Literacy یکی از زیرمجموعه های مهم در سواد دیجیتال محسوب می‌شود.

پس از اینکه واژه ها و مفاهیم اولیه دیجیتال را بیاموزیم و اکوسیستم تکنولوژی را در حد اولیه بفهمیم و تا حدی با برخی از ابزارهای عمومی دیجیتال آشنا شویم، وقت آن است که به شکلی جدی‌تر و عمیق‌تر، با اطلاعات آشنا شویم و بتوانیم آن را برای دستیابی به اهدافمان، به خدمت بگیریم.

در اینجا نمونه‌هایی از موضوعات مورد بحث در سواد اطلاعاتی یا Information Literacy را با هم مرور می‌کنیم:

طبقه بندی اطلاعات دیجیتال یکی از مهارت‌های مهم در سواد اطلاعاتی است. این طبقه بندی ممکن است از منظرهای مختلف از جمله منبع اطلاعات، سطح اطلاعات، پیچیدگی اطلاعات، اعتبار اطلاعات و ساختار اطلاعات باشد.

مهارت جستجو در وب مهارت مهم دیگری است که با توجه به حجم انبوه اطلاعاتِ غیرمفید و غیرمعتبر در وب (آلودگی‌های اطلاعاتی)، می‌توان آن را به زباله گردی دیجیتال تشبیه کرد.
ما در متمم، مجموعه درس‌ مستقلی را به این موضوع اختصاص داده‌ایم:

 آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل
شناخت انواع مقالات در فضای آنلاین: زمانی بود که واژه‌ی مقاله در انحصار دانشگاهیان بود. آن‌ها را هم عموماً با صفت‌هایی مانند Conference Paper و Journal Paper توصیف می‌کردند.
امروز ساده‌ترین متن‌های فضای دیجیتال هم مقاله نامیده می‌شوند.
این مقالات اگر به صورت حرفه‌ای تولید و تنظیم شوند، دستاوردهایی به مراتب ارزشمندتر از مقالات سنتی دانشگاهی دارند و اگر با آنها آشنا نباشیم، می‌توانند باعث یادگیری‌های نادرست و تکیه بر منابع غیرمعتبر شوند.
به همین علت، مقاله شناسی و ارزیابی مقالات که قبلاً یک شغل محسوب می‌شد، امروز به بخشی ضروری از سواد دیجیتال تبدیل شده و هر کس باید بتواند تا حد قابل قبولی، نیازهای اولیه‌‌اش را در این زمینه، به صورت فردی مرتفع نماید.

مفهوم کپی رایت: کپی رایت، فراتر از علامت  کوچکی است که وقت و بی‌وقت آن را در جاهای مختلف سایت‌ها و وبلاگ‌ها و ابتدا و انتهای فیلم‌ها به کار می‌گیریم.
در گذشته، مالکیت معنوی بیشتر از جنس بحث‌های حقوقی بود و کسانی که احساس می‌کردند حق آنها تضییع شده است، به سراغ مراجع قضایی می‌رفتند.
اما از آنجا که سیستم قضایی جهان نتوانست به سرعت خود را با شرایط و نیازهای جدید تطبیق دهد، امروزه بخش قابل توجهی از پیگیری‌های مربوطه، از طریق سازمان‌ها و ساختارهای متعدد مجازی انجام می‌شود.
بنابراین، مهم است که بدانیم دنیای جدید، چه مکانیزم‌ها و ابزارها و چارچوب‌هایی را جایگزین سیستم سنتی دنیای کهن کرده است.

نقد و تحلیل محتوای دیجیتال تخصص ارزشمند دیگری است که هر یک از ما، به اندازه‌ی توان و نیازمان باید برایش وقت بگذاریم.
این کار از ارزیابی یک پیامک در تلگرام آغاز شده و تا اعتبارسنجی محتوای سایت‌های بزرگ جهان ادامه می‌یابد.

مفهوم متادیتا یا فراداده یا اَبَرداده (Metadata) و نیز فرااطلاعات یا اَبَراطلاعات (Metainformation) از جمله مفاهیم کلیدی دیگر در سواد اطلاعاتی است.
به این معنا که بتوانیم داده‌ای در مورد داده‌ها تولید کنیم و یا اطلاعاتی در مورد اطلاعات تولید کنیم.
این بخش از سواد اطلاعاتی، بسیار ارزشمند و ارزش آفرین است و امروز نیز به سرعت رو به گسترش و عمیق‌تر شدن است.
ما شکل‌های ساده‌ای از این بحث را در حد برچسب گذاری محتوا در متمم مورد اشاره قرار داده‌ایم.
اما شاید برایتان جالب باشد که این بحث چنان پیچیده شده که حتی دانشمندان اطلاعات، برای حل چالش‌های آن به سراغ الگو گرفتن از طبیعت رفته‌اند و مدل‌هایی مانند DITA (مخفف Darwin Information Typing Architecture) ایجاد کرده‌اند. شاید با الهام از ساختارهای داروین، بتوانند در این زمینه گامی به پیش بردارند.

مهارت یادگیری در فضای دیجیتال مهارت کلیدی دیگری است که به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سواد اطلاعاتی مورد توجه قرار می‌گیرد.
زمانی که نخستین نسخه‌ی دائره المعارف‌ها روی CD و بعدها DVD منتشر شد، برای خیلی‌ها این سوال ایجاد شده بود که آیا محفوظات سنتی دیگر می‌توانند مفید باشند؟
آن زمان، انسان‌ها با غرور اعلام می‌کردند که الان پنجاه یا صد جلد کتاب را در کیف خود دارند.
بعدها گسترش وب، این دسترسی را سریع‌تر، ارزان‌تر و فراگیر کرد. اما به تدریج متوجه شدیم که امکانات جدید، به معنای یادگیری بهتر نیست. بلکه صرفاً حجم اطلاعات بیشتری را با سرعت بهتری در اختیار ما قرار می‌دهد.
اتفاقاً این بمباران اطلاعاتی و این سیستم به هم پیوسته‌ی انسانی، پیچیدگی‌های بیشتری دارد و مهارتهای یادگیری سنتی، نمی‌توانند به سادگی در این فضای جدید مورد استفاده قرار گیرند.
به همین علت، مهارت استفاده از اطلاعات دیجیتال برای یادگیری، به مهارتی ضروری و متاسفانه کمیاب تبدیل شده است.

 آیا آموزش الکترونیکی و روش‌های یادگیری دیجیتالی برای شما مناسب است؟

تفکر نقادانه در دنیای دیجیتال: بحث تفکر نقادانه یا Critical Thinking که در دنیای فیزیکی و ارتباطات و استدلال‌ها و تحلیل‌های ما از دنیای اطراف مطرح می‌شود، در دنیای دیجیتال هم به قوت خود باقی است.
ضعف در تفکر نقادانه می‌تواند باعث شود که ما سریع‌تر از قبل، در دام اطلاعات نادرست و گمراه کننده گرفتار شویم و نه تنها از توسعه و تعمیق مدل ذهنی خود محروم شویم، بلکه داشته های فعلی خود را هم از دست بدهیم و تحلیل‌ها و درک ما از محیط اطراف، تضعیف شود.

سواد رسانه های دیجیتال یا Digital Media Literacy طراحی سایت در تبریز
واقعیت تاریخی این است که رسانه، هرگز در ذات خود معنای مخاطب انبوه را نداشته است.

این را به سادگی می‌توان از مطالعه‌ی آثار بزرگان کلاسیک حوزه رسانه نظیر مارشال مک لوهان استنتاج کرد.

همچنین اینکه واژه‌هایی مانند Mass Media یا رسانه های انبوه وجود دارند، نشان می‌دهد که رسانه می‌تواند انبوه هم نباشد.

اما از همه‌ی این بحث و استدلال‌ها که بگذریم:

چاره‌ای نداریم جز این که بپذیریم طی دهه های اخیر، همیشه در پشت کلمه‌ی رسانه مفهوم انبوه مخاطبان هم پنهان بوده است.

اگر کسی بگوید صاحب رسانه است و سپس تابلوی اعلانات داخل آسانسور خانه‌اش را به شما نشان دهد، احتمالاً به او خواهید خندید.

اما اتفاقی که در دوران اخیر به وجود آمده است، ظهور رسانه های دیجیتال است. رسانه های دیجیتال اتفاقاً ادعای دسترسی انبوه را ندارند و حتی اگر دسترسی انبوه هم داشته باشند، افتخارشان به این مسئله نیست.

ادعای مهم و البته درست رسانه های دیجیتال (و رسانه های اجتماعی به عنوان یکی از زیرمجموعه های آنها) این است که می‌توانند پیام و نظرشان را با دقت مناسبی به مخاطب هدف برسانند.

به نظر می‌رسد اگر چه دانش کلاسیک رسانه هنوز و همیشه می‌تواند زیربنایی برای اندیشیدن ما و تحلیل رسانه های نوین باشد، اما اگر ویژگی های رسانه های نوین را نشناسیم، ممکن است متوجه نشویم که پارادایم های جدیدی در حوزه رسانه ظهور کرده‌اند و در نتیجه، در درک کامل ظرفیت‌ها و محدودیت‌های فضای رسانه های دیجیتال، ناتوان بمانیم.

در کنار بحث های مطرح شده در زمینه سواد اطلاعاتی یا Information Literacy، لازم است موضوعات دیگری را هم بشناسیم تا بتوانیم در زمینه سواد رسانه های دیجیتال، حداقل های لازم را کسب کنیم.

از جمله موضوعات مورد نیاز، می‌توان به بحث‌های زیر اشاره کرد:

شناخت رسانه
آشنایی با شیوه های دسترسی به اطلاعات و اخبار
ارزیابی اطلاعات و اخبار بر اساس ارزش و صحت و سقم
شناخت و توانایی تفکیک منابع اوریجیتال و غیر اوریجینال
انتقال درست اطلاعات به دیگران با کمترین خطا و محدودیت‌های انتقال اطلاعات
آشنایی با فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات
نحوه اظهار نظر صحیح و مناسب در رسانه‌ها
شرایط اثربخشی بهتر یک رسانه
آشنایی با مبانی دانش تبلیغات و به طور خاص تبلیغات دیجیتال
سواد محتوای دیجیتال یا Digital Content Literacy
ما تا کنون به مبانی بسیار ساده و ابتدایی استراتژی محتوا اشاره کرده‌ایم و به این بهانه، اشاره‌هایی ساده و کوتاه به برخی از مفاهیم اولیه سواد محتوای دیجیتال داشته‌ایم.

اما طبیعتاً در بحث سواد دیجیتال انتظار می‌رود محتوای دیجیتال به شکلی دقیق‌تر و عمیق‌تر شناخته و درک شود.

موارد زیر را می‌توان فصل مشترک فهرست‌های مختلفی دانست که در زمینه سواد محتوای دیجیتال تدوین و پیشنهاد شده‌اند:

وبلاگ‌ها و بلاگستان‌ها (Blogosphere)
آشنایی با #انواع محتوا
مهارت خواندن ابرمتن‌ها (Hyper-reading)
مفهوم ویکی ها و ویکی نویسی و اقتصاد مبتنی بر تولید مشارکتی محتوا (Wikinomics)
مهارت نوشتن ابرمتن (Hyper-writing)
مهارتها و اصول اولیه مربوط به تاسیس و نگهداری یک وبسایت ساده
سواد بصری دیجیتال در حد شناخت رنگها و روانشناسی رنگها و تحلیل اولیه‌ی بصری سایتها
سواد ارتباطی دیجیتال و رفتارشناسی در فضای آنلاین
بحث سواد ارتباطی دیجیتال (Digital Communication Literacy) و نیز بحث رفتارشناسی آنلاین (Online Behavior) می‌توانند مستقل از گام پنجم مورد توجه قرار گیرند.

به عبارتی، ممکن است کسی به هر علت، علاقمند به مطالعه‌ی عمیق در زمینه‌ی محتوای دیجیتال نباشد، اما همچنان بخواهد و بتواند مستقیماً به بحث سواد ارتباطی و رفتارشناسی در فضای دیجیتال و فضای آنلاین بپردازد.

بنابراین، گام ششم را می‌توان مستقیماً پس از گام چهارم ادامه داد. بدون اینکه به پیوستگی مطالعات و درک عمیق مباحث آسیبی وارد شود.

اجازه بدهید عناوین برخی از زیرمجموعه های مطرح در این بحث را مرور کنیم:

مهارتهای ارتباطی در فضای دیجیتال آفلاین: تبادل پیامک و تبادل ایمیل، دو نمونه از مطرح‌ترین شیوه های ارتباطی در فضای دیجیتال آفلاین هستند.
امروزه بخش قابل توجهی از #مذاکرات تجاری با استفاده از ابزارهای دیجیتال آفلاین انجام می‌شود و در موارد متعددی، اصول و چارچوبها و قواعد حاکم بر مهارتهای ارتباطی در دنیای فیزیکی، بر دنیای دیجیتال آفلاین حاکم نیست.
بنابراین، مهارت ارتباطی در فضای دیجیتال آفلاین، برای مدیران و فعالان کسب و کار، بخشی مهم و کاربردی از سواد دیجیتال محسوب می‌شود.

مهارتهای ارتباطی در فضای آنلاین: شبکه های اجتماعی، ابزارهای گفتگوی آنلاین، نرم افزارهای پیام رسان و سیستمهای ویدئو کنفرانس، تنها مثال‌هایی از ابزارهای ارتباطی نوین هستند که امکان ارتباط همزمان آنلاین را برای ما فراهم می‌کنند.
بعضی از ما در نگاه اول، احساس می‌کنیم که این ابزارها ممکن است موجب کاهش کیفیت ارتباط شوند.
برخی دیگر، ممکن است احساس کنند که اتفاقاً این ابزارها، بستری برای ارتباط دائمی، گسترده و دقیق فراهم می‌کنند.
در بحث سواد دیجیتال، می‌آموزیم که ابزارهای ارتباطی آنلاین، در برخی شرایط می‌توانند اثربخش‌تر از ارتباط رو-در-رو و دربرخی موارد ضعیف‌تر و ناکارآمدتر باشند. مهم این است که بیاموزیم این دو وضعیت را از یکدیگر تفکیک کنیم.

رفتارهای مخرب در فضای آنلاین، یکی دیگر از بحث‌های مهم در رفتارشناسی فضای دیجیتال است.
متمم تا کنون مطالبی مقدماتی را در مورد ترول و ترولیسم منتشر کرده که می‌توان آنها را زیرمجموعه‌ی این بحث دانست.
اما طبیعتاً این بحث نیازمند توسعه و تکمیل است که انتشار این نقشه راه، مقدمه‌ی همین امر محسوب می‌شود.

به اشتراک گذاری (Sharing): به اشتراک گذاری را می‌توان از جمله رایج‌ترین رفتارها در فضای دیجیتال و به طور خاص فضای آنلاین دانست. واقعیت این است که اگر به اشتراک گذاری را از فضای دیجیتال حذف کنیم، ساختار آن را تا حد زیادی به فضای فیزیکی نزدیک کرده‌ایم.
از سوی دیگر، به اشتراک گذاری بر خلاف ظاهر ساده‌اش، مفهومی بسیار پیچیده است و سالهاست رفتارهای مثبت و منفی در ارتباط با آن، مورد بحث رفتارشناسان فضای دیجیتال بوده است.
به اشتراک گذاری، مهارتی است که اگر بر آن مسلط باشیم، می‌تواند بسیار اعتبار آفرین و ارزش آفرین باشد و اگر به شکلی غیرحرفه‌ای یا نادرست انجام شود، می‌تواند هزینه های آشکار و پنهان زیادی را به ما تحمیل کند.

اتیکت فضای دیجیتال (نتیکت): ما در متمم در قالب یک فایل صوتی آموزشی، به بحث اتیکت پرداخته‌ایم و اتفاقاً بخش‌هایی از آن را هم به بحث نتیکت (Netiquette) اختصاص داده‌ایم.
اما طبیعتاً برای کسی که بخواهد مدعی تسلط بر سواد دیجیتال شود ضروری است که آشنایی بیشتر و عمیق‌تری با نتیکت (اتیکت فضای مجازی)‌ داشته باشد.

مفاهیم جدید تولید و مصرف در فضای دیجیتال: وقتی از رفتارشناسی در فضای آنلاین و به شکل کلی‌تر آن، فضای دیجیتال صحبت می‌کنیم، طبیعی است که انتظار داشته باشیم همه‌ی آن بحث‌های کلاسیک اقتصادی مانند تولید و مصرف و عرضه و تقاضا و مصرف گرایی و انحصار و ده‌ها بحث دیگر، دوباره مطرح شوند و مصداق پیدا کنند.
واقعیت هم همین است. اتفاقاً همه‌ی آن بحث‌ها در دنیای دیجیتال هم مطرح می‌شوند و بخشی از سواد دیجیتال، آشنایی با معناها و مصداق‌های مدرن همین مفاهیم کلاسیک است.
تنها چیزی که باید به خاطر داشته باشیم، حذف برخی محدودیت‌های فضای فیزیکی و از سوی دیگر، ایجاد برخی محدودیت‌های جدید است.
در فضای دیجیتال، ممکن است عرضه‌ی برخی محصولات امکان پذیر نباشد و از سوی دیگر، فاصله‌ی زمانی تقاضا تا عرضه و نیز هزینه های انبارداری، تقریباً‌ به صفر برسد.
همین مسئله باعث می‌شود که رفتار عرضه کنندگان و مصرف کنندگان در فضای دیجیتال، گاهی اوقات با رفتار آنها در فضای فیزیکی، تفاوت‌های جدی داشته باشد.

هویت دیجیتال: فضای دیجیتال در مقایسه با فضای فیزیکی، دو ویژگی متمایزکننده دارد که باعث می‌شود مفهوم هویت در آن‌ تا حد زیادی متفاوت از مفهوم هویت در دنیای فیزیکی باشد.
ویژگی نخست، Anonymity یا ناشناخته بودن است. به شکلی که یک نفر به سادگی می‌تواند هویتی را خلق کند و تا سالها آن را مطرح کند و رشد دهد و حتی در نهایت، آن هویت را به قتل برساند، بی‌آنکه کسی بداند آیا چنین هویتی در دنیای واقعی هم وجود داشته یا خیر.
ویژگی دوم، پدیده‌ی Multi-Identity است. هر کس می‌تواند چند هویت مستقل و به عبارتی چند زندگی مستقل را به صورت همزمان تجربه کند.
این ویژگی باعث می‌شود که رفتارها در فضای مجازی و اساساً ویژگی‌های فضای مجازی و جامعه شناسی آنلاین، تفاوت‌هایی جدی با جامعه شناسی در دنیای فیزیکی داشته باشد.

اعتیاد به اینترنت و ابزارهای دیجیتال: این بحث، بر خلاف عنوان آن به هیچ وجه ساده نیست. هنوز هم مطالعات گسترده‌ای در مورد آن در حال انجام است و اختلاف نظر‌ها در موردش بسیار زیاد است.
والدین عموماً از اینکه فرزندانشان مدام موبایل به دست هستند، شکایت دارند و فکر می‌کنند آنها به این وسایل معتاد شده‌اند.
فرزندان (و در کل نسل جدید) موبایل و ابزارهای دیجیتال را یک ابزار جدید می‌داند که به بخشی از زندگی تبدیل شده و دلیلی وجود ندارد که آن را از خود جدا کند.
برخی محققان، ابزارهای دیجیتال را اندام جدید انسان می‌دانند که از او جداست (و البته احتمالاً جدا نخواهد ماند). پس اگر بتوانیم بگوییم انسان به مغز خود یا چشم خود یا گوش خود معتاد است، می‌توانیم بگوییم به موبایل خود یا لپ تاپ خود نیز معتاد است.
در پذیرش و رد این دیدگاه‌ها، تحقیقات زیادی انجام شده که افزایش سواد دیجیتال، مستلزم آشنایی با این تحقیقات است.
اگر چه – حداقل در حال حاضر – به نظر می‌رسد که نهایتاً خود شما هستید که باید حکم نهایی را در زمینه‌ی اعتیاد به ابزارهای دیجیتال صادر کنید.

[ مطالعه‌ی بیشتر: اعتیاد به اینترنت چیست؟ ]

مدیریت توجه یا Attention Management دغدغه‌ی دیگر رفتارشناسان است. بحثی که به دو شکل بر رفتار ما تاثیر می‌گذارد:
شکل اول آن مدیریت توجه هنگام حضور در فضای آنلاین است و شکل دوم، مدیریت توجه هنگام زندگی در فضای فیزیکی و مرزبندی مناسب با ابزارهای دیجیتال است.
به عبارتی، دنیای دیجیتال، نه تنها در ساعت‌هایی که کاملاً دیجیتالی فکر می‌کنید، مدام تمرکز و توجه شما را از بین می‌برد، بلکه زمانی هم که وارد دنیای فیزیکی می‌شوید، حاضر نمی‌شود شما را به صورت کامل رها کند.
ما در یک فایل صوتی به بحث مدیریت توجه پرداخته‌ایم که البته این بحث نیز، نیازمند تکمیل و توسعه بیشتر است.

بهتر دیده شدن در فضای دیجیتال: کم نیستند کسانی که فضای دیجیتال را به خاطر فرصتی که برای دیده شدن به انسان‌ها می‌دهد دوست دارند.
اما نباید فراموش کنیم که بهتر دیده شدن همیشه یک فرصت نیست. اگر اصول این کار را ندانید و مهارت‌های مرتبط با آن را کسب نکنیم، این سریع‌تر دیده شدن و بهتر دیده شدن، می‌تواند اثرات منفی داشته باشد.

آیا شما هم کسانی را در ذهن دارید که بعد از حضور آنها در شبکه های اجتماعی، جایگاه آنها در نظر شما پایین‌تر از قبل باشد و گاهی با خود بگویید: کاش او هرگز به شبکه های اجتماعی یا فضای دیجیتال نمی‌آمد تا همان تصویر مثبت قبلی‌اش حفظ می‌شد؟

سواد اجتماعی دیجیتال یا Social Digital Literacy
فهرست برخی از مهارتهایی که در این بخش مطرح می‌شوند به شرح زیر است:

آشنایی با شبکه های اجتماعی
اخلاق دیجیتال و مسئولیت اجتماعی در دنیای دیجیتال
شناخت و تحلیل فرهنگ های دیجیتال
حریم شخصی
مهارت همدلی در فضای دیجیتال
بهداشت و سلامت در فضای آنلاین
سرگرمی دیجیتال و تحلیل بازیها در  فضای دیجیتال
سبک زندگی دیجیتال
از آنجا که هر یک از بحث‌های فوق، نیازمند تشریح جزئیات فراوان است و در چند صد کلمه، نمی‌توان هیچ کدام را معرفی کرد، هر یک از آنها را به صورت مستقل معرفی خواهیم کرد و شرح خواهیم داد.

کسب درآمد در فضای آنلاین و از فضای آنلاین
الگوهای بسیار گسترده‌ای برای کسب درآمد از فضای آنلاین (یا به واسطه‌ی فضای آنلاین) وجود دارد.

از طراحی سایت برای دیگران یا مدیریت اکانت‌های شبکه های اجتماعی آنها تا راه اندازی کسب و کارهای مستقل.

همچنین تبلیغات آنلاین و تبلیغات دیجیتال را هم می‌توان به عنوان زیرمجموعه ای از بحث کسب درآمد از فضای آنلاین مورد توجه قرار داد.

حتی اگر هیچ یک از این کارها برای شما جذاب نباشد یا در حیطه فعالیت و حرفه شما نباشد، ممکن است ساختن یک رزومه آنلاین خوب برای خودتان یا شرکت‌تان، بتواند به کسب درآمد از طریق فضای آنلاین (البته با واسطه) کمک کند.

شیوه‌ی حضور شما در فضای آنلاین، چه به عنوان یک شخص حقیقی و چه شخصی حقوقی، می‌تواند اعتمادزا یا اعتمادزدا باشد.

اگر علاقمند به شناخت فضای آنلاین و مفاهیم پایه‌ای تجارت الکترونیک هستید، شاید قبل از هر چیز مطالعه‌ی تقسیم بندی زیر برای شما مفید باشد:

  طبقه بندی کسب و کارها در تجارت الکترونیک

البته همه‌ی موضوعات مرتبط با فضای دیجیتال، در درس فضای دیجیتال متمم مطرح نشده‌اند و برخی از آن‌ها در درس‌های دیگر متمم مورد بحث قرار گرفته‌اند و خواهند گرفت:

تولید و توسعه هویت دیجیتال و رزومه آنلاین
شناخت فرصت‌های شغلی دیجیتال و طراحی مسیر شغلی در دنیای دیجیتال
راه اندازی یک کسب و کار الکترونیک (مدل های کسب و کار دیجیتال و شیوه های کسب درآمد دیجیتال)
دیجیتال مارکتینگ و موبایل مارکتینگ
شناخت مدل های دسترسی در دنیای دیجیتال و اینکه به چه شیوه‌هایی، اجازه بدهید که مردم به شما (یا کسب و کارتان) دسترسی داشته باشند
الگوهای تعامل و همکاری در فضای دیجیتال
خلق و توسعه کسب و کارهای مبتنی بر شبکه های اجتماعی
طراحی و توسعه محصولات دیجیتال
کسب و کارهای مبتنی بر موبایل (M-Business)
کسب درآمد مبتنی بر بازی سازی و گیمیفیکیشن و یا تقویت کسب و کارها به وسیله گیمیفیکیشن
مفاهیم تحلیلی در تجارت الکترونیک
اقتصاد دیجیتال
همان‌طور که در ابتدای این درس اشاره شد، این مطلب مختصر، صرفاً مروری کوتاه بر برخی از مهم‌ترین سرفصل‌های سواد دیجیتال است.

این نقشه راه به تدریج تکمیل‌تر خواهد شد و جایگاه هر یک از درس‌های متمم در آن شفاف‌تر خواهد شد.

به تدریج با تکمیل و انتشار نقشه راه در حوزه های دیگر، می‌کوشیم به دوستان متممی کمک کنیم که مسیر خود را در مطالعه و یادگیری و حل تمرین‌ها، به شکل بهتری انتخاب و تعقیب کنند.

  • لیلا دانش