طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

طراحی وب سایت های حرفه ای و فروشگاه اینترنتی و ارائه ی انواع خدمات سایتی و اینترنتی از قبیل سئو و ..می باشد

طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

طراحی وب سایت های حرفه ای و فروشگاه اینترنتی و ارائه ی انواع خدمات سایتی و اینترنتی از قبیل سئو و ..می باشد

  • ۰
  • ۰

تاثیر روانشناسی رنگ در کسب و کار چیست؟
گروه کسب و کار: کلمه روانشناسی از فرهنگ لغات یونانی به فرهنگ ما آمده است، که به عنوان "ذهن انسان" تعریف می‌شود. طی دهه گذشته، علاقه به تحقیقات در مورد تأثیر روانشناسی رنگ در کسب و کار افزایش یافته است.
تاثیر روانشناسی رنگ در کسب و کار چیست؟
به عنوان مثال؛ به آخرین کالایی که از یک برند خریده‌اید فکر کنید. رنگ لوگو را به خاطر دارید؟ احتمالاً بله و شاید حتی بیشتر از قیمت خود کالا آن را با یاد داشته باشید و همین مسئله مهمی است که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

طراحی وب سایت در تبریز
پالت‌ها و تئوری رنگ‌ها فقط مختص هنرمندان نیست، همه افراد در کسب و کارشان باید این اصول را بدانند. به همین دلیل درک چگونگی استفاده از روانشناسی رنگ در کسب و کار می‌تواند تأثیر مثبت و منفی بر بازاریابی و فروش شما بگذارد و این موضوع، مسئله بسیار مهمی است.

روانشناسی رنگ چیست؟
روانشناسی رنگ تحقیقاتی است که به بررسی تأثیر رنگ بر رفتار و تصمیم‌گیری ما می‌پردازد. روانشناسی رنگ به ما می‌گوید که چرا برندها رنگ‌های خاصی را برای خود انتخاب می‌کنند.
در سال 1666، سر آیزاک نیوتون، دانشمند انگلیسی کشف کرد که وقتی نور خالص سفید از منشور عبور می‌کند، به رنگ‌های قابل مشاهده تبدیل می‌شود و هر رنگ از یک طول موج منفرد تشکیل شده و نمی‌توان آن را به رنگ‌های دیگر تفکیک کرد. آزمایشات بیشتر نشان داد که نور می‌تواند با رنگ‌های دیگر ترکیب شود. برای مثال؛ نور قرمز در ترکیب با نور زرد رنگ نارنجی را ایجاد می‌کند. بعضی از رنگ‌ها مانند سبز و سرخابی وقتی ترکیب می‌شوند یکدیگر را خنثی می‌کنند و تبدیل به نور سفید می‌شوند.

امروز مفهوم روانشناسی رنگ به موضوعی مهم در کسب و کار، بازاریابی و فروش، هنر، طراحی و سایر حوزه‌ها تبدیل شده است و همین موضوع منجر شد که محققان و کارشناسان در مورد روانشناسی رنگ و تاثیری که بر روحیه، احساسات و رفتار افراد دارد، چندین کشف و مشاهدات مهم انجام دهند.
همانطور که در مقاله رواشناسی رنگ‌ها در آکادمی اینفوگرام گفته شد:"روانشناسی رنگ؛ شاخه‌ای از روانشناسی است که هدف آن نشان دادن تاثیر رنگ‌ها بر تصمیم‌گیری‌های روزانه است. رنگ‌ها دارای قدرت هستند. شما می‌توانید از قدرت رنگ‌ها در برند سازی خود یا کسب‌وکار استفاده کنید. لوگو و هویت بصری یک برند شامل چندین نشانگر تصویری مانند شکل‌ها، نمادها، شماره و کلمات است. اما جزء بصری اصلی که مردم بیشتر از همه به خاطر می‌سپارند، رنگ است. در حقیقت، رنگ شناخت برند را تا ۸۰٪ افزایش می‌دهد".
 طراحی وب سایت تبریز
روانشناسی رنگ در کسب و کار چطور تاثیر گذار است؟
رنگ‌ها تأثیر ذهنی موثری بر رفتار و انتخاب‌های انسانی دارند. طراحان و بازاریابان سعی کرده‌اند از این دانش به درستی استفاده کنند. رنگ می‌تواند موثرترین علتی باشد که فرد را برای خرید یک محصول مجاب می‌کند. جالب است بدانید؛ طبق تحقیقات 93٪ از مشتریان ظاهر را تشخیص می‌دهند و تقریبا 85٪ از آنها رنگ را علت اصلی در خرید خود می‌دانند.
همانطور که در مقاله بازاریابی عصبی در آکادمی اینفوگرام گفته شد: " با استفاده از بازاریابی عصبی، بازاریاب‌ها تلاش می‌کنند با نگاهی دوباره به استراتژی بازاریابی کسب و کار خود، تغییراتی را در روش‌های بازاریابی به وجود بیاورند که در نهایت بتوانند تاثیر بیشتری روی مشتری‌ها بگذارند.
در واقع هدف بازاریابی عصبی این است که متوجه شود مغز مشتری‌ها چگونه در هنگام خرید تصمیم می‌گیرد و شیوه بازاریابی مجموعه چه تاثیری روی مشتری‌ها می‌گذارد."

باید بدانید؛ 93 درصد از مشتریان می‌گویند ظاهر بصری یک محصول مهمترین عامل برای خرید است و سپس بقیه چیزها مثل جنس و ... اهمیت پیدا می‌کند. 85 درصد معتقدند که رنگ، دلیل اصلی خرید مورد نظرشان است. از طرفی؛ مشتریان معمولاً در طی 90 ثانیه پس از دیدن یک محصول درباره آن تصمیم می‌گیرند و حدود 62 تا 90 درصد این تصمیم براساس رنگ آن محصول صورت می‌گیرد و در نهایت باید بگوئیم؛ رنگ تا 80 درصد، شناخت و محبوبیت یک برند را افزایش می‌دهد.
چطور از روانشناسی رنگ در بازاریابی دیجیتال و کسب و کار اینترنتی استفاده کنیم؟
لازم است بدانید که هیچ راهنمای مشخصی برای انتخاب رنگ برند شما وجود ندارد. واقعیت این است که پاسخ "چه رنگ‌هایی برای برند من مناسب است؟" همیشه "بستگی دارد" است.
از تکنولوژی‌های جدید مثل هوش مصنوعی یا علومی مثل روانشناسی رنگ و بازاریابی عصبی، کمک می‌کند که تبلیغات موثرتر و بهینه‌تری داشته باشیم، و این کار فقط در بازاریابی دیجیتال امکان پذیر است.
رنگ مناسب برای برند
در یک تحقیق در سال 2006، محققان دریافتند که رابطه بین برند و رنگ به مناسب بودن رنگ با آنچه فروخته می‌شود وابسته است. تحقیقات نشان داده که پیش‌بینی واکنش مشتری به تناسب رنگ بسیار مهمتر از خود رنگ است. بنابراین، وقتی رنگ‌هایی را برای بازاریابی و برند خود انتخاب می‌کنید، از خود بپرسید: "آیا این رنگ برای آنچه من می‌فروشم مناسب است؟"

رنگ مناسب شخصیت برند
رنگ‌ها در شخصیت برند تاثیر مستقیم دارد. با اینکه برخی از رنگ‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند (به عنوان مثال قهوه‌ای با ناهمواری)، تقریباً هر مطالعه آکادمیک درباره رنگ‌ها و برندها به شما می‌گوید که به جای تلاش برای همسویی با رنگ‌ها، حمایت از شخصیتی که می‌‌خواهید از برند به تصویر بکشید مهمتر است.
حتما جواب این سوال را در ذهن خود داشته باشید؛ "من می‌خواهم شخصیت برند من چگونه باشد و چطور می‌توانم از رنگ برای انتقال این شخصیت استفاده کنم؟"

رنگ مناسب مخاطبان را جذب می‌کند
طبق تحقیقات ثابت شده که محیط فرد، به ویژه درک فرهنگی؛ نقش مهمی در تعیین تناسب رنگ برای جنسیت دارد، که به نوبه خود می‌تواند بر تنظیمات رنگ فردی تأثیر بگذارد. برای مثال؛ مردان به طور کلی به رنگ‌های پررنگ علاقه دارند، در حالی که زنان رنگ‌های ملایم را ترجیح می‌دهند.

رنگ مناسب برند را متمایز می‌کند
مطالعات نشان داده است که مغز ما برندهای قابل تشخیص را ترجیح می‌دهد، که همین موضوع باعث می‌شود رنگ هنگام ایجاد هویت کسب و کار عنصر مهمی محسوب شود. حتی یک مقاله معتبر می‌گوید: که انتخاب برندهای جدید در رنگ‌هایی که تمایز آن‌ها از رقبا را تثبیت می‌کند، مهم است. انتخاب رنگ مناسب می‌تواند به محبوبیت برند کمک کند.

مهمترین رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها
رنگ یک برند چیزی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید است. روانشناسی رنگ با ایجاد احساسات خوب می‌تواند اعتماد به کسب و کار را افزایش دهد. جای تعجب نیست که محبوب‌ترین برندهای جهان با رنگهای لوگوی خود ارتباط زیادی دارند. رنگ‌های آنها معمولاً نشان‌دهنده برند تجاری آنها است، حتی اگر هیچ متنی روی آنها نباشد.
به عنوان یک بازاریاب، لازم است بدانید که چگونه روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند پیام صحیحی را به مخاطب مورد نظر شما برساند. رنگ‌های برند شما باید در سایت، لندینگ‌ها، لوگو، محصول و هر عنصر دیگری که ایجاد می‌کنید ادغام شود.

قرمز
رنگ قرمز یک واکنش پرشور را برمی‌انگیزد. این رنگ، رنگی است که ضربان قلب را افزایش می‌دهد، نفس را سریع می‌کند و به طور کلی با انرژی، هیجان و شور همراه است. قرمز یکی از رنگ‌هایی است که توجه را جلب می‌کند، در حالی که می‌تواند تحریک‌کننده و تحریک‌پذیر نیز باشد.

بنفش
بنفش یک رنگ پیچیده و در عین حال مرموز است. به دلیل ارتباط با سلطنت و ظرافت، تمایل به استفاده از آن در محصولات رده بالاتر است.

آبی
آبی محبوب‌ترین انتخاب رنگ برای برندهای برتر است. آبی جزء رنگ‌های آرامش‌بخش است، زیرا آسمان و اقیانوس را به یادآوری می‌کند. رنگ آبی همچنین با اعتماد، امنیت و اطمینان نیز همراه است.

سبز
سبز رنگی است که با آرامش، ایمنی و طراوت مترادف است. سایه‌های مختلف این رنگ می‌تواند یک هویت تجاری منحصر به فرد برای شرکت ایجاد کند.

زرد
زرد یک انتخاب محبوب برای برندهایی است که می‌خواهند احساس مثبت بودن را در هویت خود ایجاد کنند.

نارنجی
نارنجی برای برندهایی است که می‌خواهند خوش‌بینی و روشنایی زرد و شور و انرژی قرمز را با یکدیگر ترکیب کنند، این رنگ یک رنگ خلاق و شاد است که احساسی دوستانه و ماجراجویانه را برمی‌انگیزد.

 قهوه‌ای
قهوه‌ای نشان‌دهنده سادگی است و ثبات و قدرت را منعکس کند. این رنگ توسط برندهایی که می‌خواهند کلاسیک و قابل‌اعتماد باشند ترجیح داده می‌شود. از طرفی؛ رنگ قهوه‌ای با زمین ارتباط دارد و می‌تواند کثیفی را به مردم یادآوری کند، بنابراین باید از آن درست استفاده شود، به خصوص اگر به عنوان رنگ اصلی یک برند شناخته شود.

سیاه
رنگ مشکی یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای برندها است و از کلاسیک‌ترین گزینه‌ها نیز محسوب می‌شود. هم کلاسیک و هم پیچیده که می‌تواند هویت کسب و کار را برجسته کند. سیاه یکی از رنگ‌هایی است که می‌تواند بدون از بین رفتن جذابیت کلاسیک، با دیگر رنگ‌ها ترکیب شود و احساسات قوی‌تری را ایجاد کند.

سفید
رنگ سفید نشان‌دهنده سادگی، خلوص و همچنین تمیزی است. این سه مورد باعث محبوبیت زیادی در بخش بهداشت و درمان و مشاغل مرتبط با کودکان می‌شود.

حرف آخر
درک روانشناسی هر رنگ هنگام ایجاد هویت نام کسب و کار مفید است. انتخاب رنگ می‌تواند زیبایی برند شما را بسازد و در عین حال شما را به مخاطب هدف نزدیکتر کند. از رنگ‌هایی استفاده کنید که نقاط قوت برند را برجسته کند و احساسات مناسب را برای مخاطب ایجاد کند.
آیا رنگی که برای کسب و کار خود انتخاب کرده‌اید با احساسی که سعی می‌کنید به مشتری و چشم انداز خود داشته باشید همسو است؟

منبع بهار نیوز

  • ۰۲/۰۸/۳۰
  • لیلا دانش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی